aktiviti 2-3 tahun

KAS1053
PERKEMBANGAN
KANAK-KANAK DARI PERSPEKTIF PENDIDIKAN
NAMA : NUR ALIA BINTI AHMAD
NOMBOR MATRIK : E20101000906
PROGRAM : DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
KOD PROGRAM : A2520
SEMESTER : SESI 2 2010/2011
KUMP. KULIAH : B
TAJUK :
MODUL YANG DAPAT MERANGSANG PERKEMBANGAN
SENSORI DERIA KANAK-KANAK.
DISEDIAKAN
KEPADA :
NAMA PENSYARAH : CIK SITTI
SAIDAH BINTI HAJI SALENG
TARIKH SERAHAN : 2 MAC 2011
ISI KANDUNGAN
TAJUK
|
MUKA
SURAT
|
Penghargaan
|
i.
|
Biodata
|
ii.
|
Pengenalan
|
1
– 2
|
MODUL
1 : Lihat
apa itu?
|
3
– 4
|
MODUL
2 : Saya
boleh dengar
|
4
– 6
|
MODUL
3 : Jag
suhu
|
6
– 7
|
MODUL
4 : Jom
rasa
|
7
– 9
|
MODUL
5 : Kain
apa ini?
|
9
– 11
|
Penerangan
|
11
– 14
|
Kesimpulan
|
14
|
Rujukan
|
15
|
Lampiran
|
-
|
PENGAKUAN
Adalah
dengan sesungguhnya saya mengaku dan
mengesahkan bahawa segala isi kandungan kerja kursus ini adalah hasil tulisan
saya sendiri. Saya juga mengakui bahawa ia bukan ditiru, dicetak atau diciplak
secara semberono dari mana-mana pihak. Sumber saya adalah daripada bahan-bahan
koleksi peribadi dan juga sumber dari internet.
………………………...
NUR ALIA BINTI AHMAD
K/P:
921215-03-6358
E20101000906
1.0
PENGHARGAAN
PENGHARGAAN
Assalamualaikum
w.b.t. dan salam 1 Malaysia..
Sebelum memulakan
bicara, saya ingin mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izin dan
limpah kurnia-Nya saya berjaya menyiapkan tugasan ini pada masa yang telah
ditetapkan.
Saya juga
ingin mengucapkan penghargaan dan terima kasih yang tidak terhingga terutamanya
kepada pensyarah kursus Perkembangan Kanak-kanak Dari Perspektif Pendidikan
iaitu Cik Sitti Saidah binti Haji Saleng serta pensyarah-pensyarah lain yang
terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Beliau juga tidak jemu-jemu
memberi tunjuk ajar, bimbingan dan nasihat kepada saya dalam menyiapkan tugasan
ini. Segala ilmu yang saya perolehi akan saya manfaatkan dengan semaksima
mungkin.
Tidak
lupa juga kepada rakan-rakan yang selalu memberi tunjuk ajar, berkongsi
maklumat dan memberi dorongan serta semangat dalam menyiapkan tugasan ini.
Untuk menyiapkan tugasan ini, sumber utama yang saya rujuk adalah daripada
buku-buku rujukan, nota-nota yang diberikan oleh pensyarah, buku-buku PERMATA
serta bahan-bahan sampingan daripada pautan internet. Saya juga telah
mendapatkan maklumat daripada pensyarah-pensyarah lain sebagai rujukan tambahan
untuk memantapkan lagi tugasan saya ini.
Walaupun
saya menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran serta kekangan masa untuk mengumpul
bahan dan membuat rujukan di pusat sumber, namun sagala kepayahan pasti ada
pulangannya. Di samping itu juga, ribuan terima kasih diucapkan kepada
rakan-rakan dan keluarga yang sudi membantu dan memberi semangat serta dorongan
untuk menyiapkan tugasan ini.
Akhir
bicara, saya mengucapkan jutaan terima kasih sekali lagi kepada
pensyarah-pensyarah di atas bimbingan serta tunjuk ajar selama saya mengikuti
program PAKK ini.
Cetusan rasa : Nur Alia Ahmad
3.0 PENGENALAN
Saya telah diberi tugasan individu
bagi kursus Perkembangan Kanak-kanak Dari Perspektif Pendidikan bagi merancang
dan membina modul yang dapat merangsang dan membantu perkembangan kanak-kanak.
Saya telah diberi sebanyak lima pilihan iaitu sensori deria, emosi, sosial,
moral dan rohani serta intelek. Saya telah membuat keputusan memilih membina
modul yang dapat membantu perkembangan sensori deria kanak-kanak. Masa yang
diberikan ialah selama 10 minggu bagi menyiapkan tugasan ini.
Menurut
Berk, perkembangan merupakan satu proses kompleks yang merangkumi perubahan
secara kuantitatif dan kualitatif dari segi aspek fizikal, perseptual,
intelektual, bahasa, emosi, sosial dan moral seseorang individu. Perubahan
kuantitatif bermaksud suatu perubahan yang boleh diukur secara konkrit seperti
ketinggian atau berat, sama ada meningkat atau menurun, manakala, perubahan
kualitatif merupakan suatu perubahan yang lebih abstrak dari satu tahap ke
tahap yang lain, seperti kemahiran berfikir atau bersosial. Proses perubahan
berlaku hasil daripada tindakan yang saling berkait antara kematangan dengan
pembelajaran dan berlaku secara beransur-ansur. Semua perkembangan, sama ada
berbentuk fizikal, intelektual, tingkah laku ataupun sahsiah adalah mengikut
beberapa aturan semulajadi dan sifat-sifat yang sejagat. Sebagai contoh,
seseorang kanak-kanak kecil berupaya meniarap sebelum merangkak, duduk sebelum
berdiri dan berjalan sebelum berlari. Secara ringkasnya, perkembangan merupakan
pengaliran yang saling berkait antara kuantitatif dan kualitatif yang menuju
kearah tertentu dan yang dijangkakan. Perkembangan akan berlaku secara
berterusan dan kumulatif iaitu daripada persenyawaan hingga hujung hayat.
Selain itu, kadar dan tahap perkembangan berbeza-beza antara individu dan juga
bergantung kepada faktor pengaruh baka dan persekitaran. Baka menentukan had
perkembangan yang dapat dicapai manakala persekitaran akan membantu pencapaian
perkembangan ke satu tahap yang maksimum.
Setiap kanak-kanak mempunyai kekuatan
dan kelemahan tersendiri. Untuk mencapai perkembangan yang optimum dan
meningkatkan potensi perkembangan , pihak ibu bapa, guru dan pakar dalam
perkembangan kanak-kanak harus mengetahui status perkembangan yang menyeluruh .
Melalui pengetahuan, barulah sesuatu program dapat dirancang secara berkesan
untuk meningkatkan kekuatan kanak-kanak di samping membaiki kelemahan
kanak-kanak. Perkembangan kanak-kanak dari aspek fizikal ialah bertambah mahir
menggunakan anggota badan seperti memegang, berjalan, berlari dan melompat
serta alat deria iaitu melalui persepsi kanak-kanak melalui penglihatan dan
pendengaran. Perkembangan pesat akan berlaku ke atas seseorang
individu pada peringkat awal kanak-kanak. Tokoh-tokoh terkenal pendidikan awal
kanak-kanak telah mengkaji perkembangan kanak-kanak seperti Maria Montessori,
Imam Al-Ghazali, Friedrich Froebel dan ramai lagi ahli pengkaji telah
menekankan aktiviti belajar sambil bermain supaya kanak-kanak dapat menggunakan
deria mereka untuk mempelajari sesuatu. Melalui pembelajaran menggunakan deria,
kanak-kanak akan dapat mempelajari sesuatu pembelajaran dengan lebih baik
kerana mereka mendapat pengalaman yang sebenar mengenai aktiviti permainan
tersebut. Pembelajaran yang berlaku akan lebih menarik dan seronok berbanding
pembelajaran secara formal. Melalui aktiviti-aktiviti pembelajaran melalui
deria, kanak-kanak akan lebih tertarik serta lebih berminat untuk meneruskan
pembelajaran. Saya telah menyediakan beberapa modul aktiviti pembelajaran bagi
kanak-kanak taska serta cara pelaksanaan aktiviti.
4.0 MODUL
4.1 MODUL 1
TAJUK : Lihat apa itu?
UMUR : 2
– 3 tahun
MASA : 10
- 20 minit
TUNJANG : Perkembangan
sensori deria (penglihatan)
OBJEKTIF
v Menajamkan
deria melihat kanak-kanak.
v Melatih
kanak-kanak mengecam warna.
v Merangsang
kebolehan kanak-kanak membezakan warna.
v Melahirkan
rasa seronok untuk belajar.
v Menarik
minat kanak-kanak untuk belajar.
BAHAN
v Papan
warna.
CARA
PELAKSANAAN
SEBELUM
a. Guru
atau pengasuh hendaklah menyediakan bahan-bahan yang diperlukan untuk melakukan
aktiviti.
b. Pastikan
kanak-kanak telah bersedia untuk melakukan aktiviti seperti memberi susu,
menukar lampin serta kanak-kanak dalam keadaan selesa.
c. Gunakan
bahan yang tidak membahayakan kanak-kanak.
SEMASA
a. Mulakan
aktiviti dengan memberitahu kanak-kanak mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
b. Guru
atau pengasuh hendaklah memperkenalkan tiga warna kepada mereka.
c. Gunakan
warna-warna yang terang bagi menarik perhatian kanak-kanak seperti merah, biru
dan kuning secara berpasangan.
d. Letakkan
keenam-enam papan warna di hadapan kanak-kanak.
e. Guru
atau pengasuh hendaklah mengambil salah satu daripada warna tersebut serta
tunjukkan kepada mereka.
f. Kemudian,
suruh kanak-kanak mencari satu lagi papan yang mempunyai warna yang sama.
g. Akhirnya,
kanak-kanak hendaklah menyusun warna-warna tersebut secara berpasang-pasangan
ke dalam satu ruang mengikut pasangan masing-masing.
h. Apabila
kanak-kanak sudah mahir, tambahkan jumlah kepingan kad warna menjadi lapan dan
seterusnya 12 keping.
i. Setelah
mereka dapat menguasai warna-warna tersebut,tambahkan beberapa keping kad warna
yang mempunyai warna yang sama tetapi berbeza dari segi ton.
SELEPAS
a. Perhatikan
perkembangan deria penglihatan kanak-kanak.
b. Catatkan
kebolehan kanak-kanak secara langsung dan tidak langsung yang baru dipraktikkan
oleh kanak-kanak selepas aktiviti.
FAEDAH/HASIL
PEMBELAJARAN
1. Kemahiran
penggunaan deria kanak-kanak meningkat.
2. Kanak-kanak
dapat mengenal dan mengecam warna.
3. Kebolehan
kanak-kanak dalam membezakan warna meningkat.
4. Kanak-kanak
akan berasa seronok untuk belajar.
5. Guru
atau pendidik dapat menarik perhatian kanak-kanak untuk belajar sambil bermain.
4.2 MODUL 2
TAJUK : Saya boleh dengar.
UMUR : 2
– 4 tahun
MASA : 10
- 20 minit
TUNJANG : Perkembangan
sensori deria (pendengaran)
OBJEKTIF
v Menajamkan
deria pendengaran kanak-kanak.
v Melatih
kanak-kanak membezakan bunyi.
v Membolehkan
kanak-kanak mengecam bunyi tanpa melihat.
v Melahirkan
rasa seronok untuk belajar.
v Dapat
mempelbagaikan aktiviti pembelajaran.
BAHAN
v Empat
kotak kecil yang mempunyai persamaan dari segi warna dan saiz.
CARA
PELAKSANAAN
SEBELUM
a. Guru
atau pengasuh hendaklah menyediakan bahan-bahan yang diperlukan bagi
melaksanakan aktiviti.
b. Pastikan
kanak-kanak bersedia untuk melakukan aktiviti seperti memberi susu, menukar
lampin serta kanak-kanak dalam keadaan selesa.
c. Guru
atau pengasuh hendaklah mengisi kotak-kotak tersebut dengan benda berlainan.
d. Sebagai
contoh, masukkan dua kotak dengan pasir yang halus dan dua lagi dengan
batu-batu kasar.
SEMASA
a. Guru
atau pengasuh hendaklah memberitahu kanak-kanak mengenai aktiviti yang akan
dilaksanakan.
b. Cuba
menarik minat kanak-kanak dengan meneka permainan yang akan dijalankan melalui
bahan-bahan yang telah disediakan.
c. Kanak-kanak
diminta menggongcangkan kotak-kotak tersebut.
d. Mereka
hendaklah memadankan kotak-kotak yang mempunyai persamaan bunyi.
e. Jika
kanak-kanak mula tidak berminat untuk melakukan aktiviti, cuba tarik perhatian
mereka.
SELEPAS
a. Perhatikan
perkembangan deria pendengaran kanak-kanak.
b. Guru
atau pengasuh hendaklah mencatatkan kemahiran pendengaran kanak-kanak.
c. Perhatikan
pengetahuan kanak-kanak mengenai bunyi-bunyi yang mereka dengar serta
membezakan bunyi haiwan.
FAEDAH/HASIL
PEMBELAJARAN
1. Kemahiran
penggunaan deria kanak-kanak meningkat.
2. Kanak-kanak
akan dapat membezakan bunyi dengan baik.
3. Kemahiran
kanak-kanak mengesan bunyi turut meningkat.
4. Kanak-kanak
akan berasa seronok untuk belajar.
5. Proses
pembelajaran lebih berfokus kepada perkembangan deria pendengaran kanak-kanak.
4.3 MODUL 3
TAJUK : Jag Suhu
UMUR : 3
tahun
MASA : 10
- 20 minit
TUNJANG : Perkembangan
sensori deria (sentuhan)
OBJEKTIF
v Mempertingkatkan
kemahiran sentuhan kanak-kanak.
v Melatih
kanak-kanak membezakan deria sentuhan.
v Meningkatkan
perkembangan deria kanak-kanak.
v Menarik
minat kanak-kanak untuk belajar.
v Melahirkan
rasa seronok untuk ke taska.
BAHAN
v Jag
suhu.
CARA
PELAKSANAAN
SEBELUM
a. Guru
atau pengasuh hendaklah menyediakan bahan-bahan yang diperlukan bagi
melaksanakan aktiviti.
b. Pastikan
kanak-kanak bersedia untuk melakukan aktiviti seperti memberi susu, menukar
lampin serta kanak-kanak dalam keadaan selesa.
c. Guru-guru
hendaklah mengambil langkah-langkah keselamatan sebelum dan semasa melakukan
aktiviti.
SEMASA
a. Jag
diperbuat daripada daripada besi dimasukkan ke dalam air yang berbeza suhunya.
b. Mereka
hendaklah membezakan suhu air tersebut.
c. Seterusnya,
kanak-kanak mestilah memadankan jug yang sama suhunya.
d. Pastikan
suhu air tidak terlalu tinggi kerana akan membahayakan keselamatan kanak-kanak.
SELEPAS
a. Perhatikan
perkembangan deria sentuhan kanak-kanak.
b. Guru
atau pengasuh hendaklah memberi peluang kanak-kanak meneroka persekitaran
melalui deria sentuhan mereka.
c. Guru
atau pengasuh hendaklah mencatatkan perkembangan deria sentuhan kanak-kanak
dari semasa ke semasa.
FAEDAH/HASIL
PEMBELAJARAN
1. Kemahiran
deria sentuhan kanak-kanak akan meningkat.
2. Kanak-kanak
dapat membezakan suhu panas dan sejuk.
3. Perkembangan
deria kanak-kanak semakin meningkat.
4. Kanak-kanak
akan tertarik untuk belajar di taska.
5. Melalui
aktiviti-aktiviti tersebut, kanak-kanak akan mendapat pengalaman sebenar
(hands-on activity).
4.4 MODUL 4
TAJUK : Jom rasa
UMUR : 4
tahun
MASA : 10
- 20 minit
TUNJANG : Perkembangan
sensori deria (rasa)
OBJEKTIF
v Menajamkan
deria rasa kanak-kanak.
v Melatih
kanak-kanak mengenal rasa pahit,manis,masam dan masin.
v Melahirkan
rasa seronok dalam diri kanak-kanak.
v Menarik
minat kanak-kanak untuk belajar.
v Meningkatkan
perkembangan deria kanak-kanak.
BAHAN
v Garam.
v Gula.
v Air
kopi.
v Buah
asam.
v Air
mineral
CARA
PELAKSANAAN
SEBELUM
a. Guru
atau pengasuh hendaklah menyediakan bahan-bahan yang diperlukan bagi
melaksanakan aktiviti.
b. Pastikan
kanak-kanak bersedia untuk melakukan aktiviti seperti memberi susu serta
kanak-kanak dalam keadaan selesa.
c. Memberitahu
serta memperkenalkan kepada kanak-kanak mengenai aktiviti yang akan
dilaksanakan.
SEMASA
a. Susun
bahan-bahan di dalam piring.
b. Perkenalkan
bahan-bahan tersebut kepada kanak-kanak.
c. Kanak-kanak
dikehendaki merasa makanan tersebut.
d. Guru
atau pengasuh hendaklah bertanya kepada mereka apakah rasa makanan tersebut.
e. Jika
kanak-kanak tidak dapat memberikan jawapan, jelaskan kepada mereka mengenai
rasa makanan tersebut.
f. Setelah
itu, berikan air mineral kepada mereka bagi meneutralkan rasa itu tadi.
g. Apabila
mereka telah bersedia untuk meneruskan pembelajaran, biarkan mereka mencuba makanan
yang seterusnya.
h. Akhir
sekali, pastikan mereka merasa kesemua makanan tersebut dan dapat mengenal rasa
serta membezakan rasa tersebut.
SELEPAS
a. Guru
atau pengasuh hendaklah menyuruh kanak-kanak membasuh mulut serta mencuci
tangan setelah selesai melakukan aktiviti.
b. Guru
atau pengasuh hendaklah memerhatikan perkembangan deria rasa kanak-kanak.
c. Catatkan
setiap perkembangan mereka dari semasa ke semasa.
d. Galakkan
kanak-kanak membezakan rasa makanan mereka setiap hari.
FAEDAH/HASIL
PEMBELAJARAN
1. Deria
rasa kanak-kanak semakin tajam.
2. Kanak-kanak
dapat mengenal rasa pahit,manis,masam dan masin.
3. Kanak-kanak
mendapat pengalaman ‘hands-on’ dengan merasa sendiri sambil belajar.
4. Kanak-kanak
akan tertarik dan lebih gemar ke taska.
5. Kanak-kanak
dapat membezakan deria mereka dengan baik.
4.5 MODUL 5
TAJUK : Kain apa ini?
UMUR : 4
tahun
MASA : 10
- 20 minit
TUNJANG : Perkembangan
sensori deria (sentuhan)
OBJEKTIF
v Meningkatkan
perkembangan sensori deria sentuhan kanak-kanak.
v Mendedahkan
kanak-kanak kepada pembelajaran melalui pengalaman.
v Melahirkan
rasa seronok untuk belajar.
v Menajamkan
deria sentuhan kanak-kanak.
v Membolehkan
kanak-kanak belajar melalui bermain.
BAHAN
v Kain
baldu
v Kain
sutera
v Kain
kapas (kain kapas yang halus dan kain kapas yang kasar)
v Kain
linen (kain linen yang halus dan kain linen yang kasar)
CARA
PELAKSANAAN
SEBELUM
a. Guru
atau pengasuh hendaklah menyediakan bahan-bahan yang diperlukan bagi
melaksanakan aktiviti.
b. Pastikan
kanak-kanak bersedia untuk melakukan aktiviti seperti memberi susu serta
kanak-kanak dalam keadaan selesa.
c. Memberi
penerangan kepada kanak-kanak mengenai aktiviti yang akan dilaksanakan.
SEMASA
a. Letakkan
kain-kain tersebut di hadapan kanak-kanak.
b. Guru
atau pengasuh hendaklah memperkenalkan jenis-jenis kain di hadapan mereka.
c. Seterusnya,
beri peluang kepada kanak-kanak bagi menyentuh kain tersebut.
d. Kanak-kanak
hendaklah membezakan tekstur kain tersebut.
e. Akhir
sekali, kanak-kanak hendaklah memadankan kain-kain tersebut mengikut tekstur
dan jenis kain yang sepadan.
SELEPAS
a. Perhatikan
perkembangan deria sentuhan kanak-kanak.
b. Guru
atau pengasuh hendaklah memberi peluang kanak-kanak meneroka persekitaran
terutama alam semulajadi bagi meningkatkan perkembangan deria sentuhan
kanak-kanak.
c. Guru
atau pengasuh hendaklah memerhatikan serta mencatatkan perkembangan deria
sentuhan kanak-kanak dari semasa ke semasa.
d. Galakkan
kanak-kanak belajar melalui pengalaman.
FAEDAH/HASIL
PEMBELAJARAN
1. Perkembangan
sensori deria sentuhan kanak-kanak akan meningkat.
2. Kanak-kanak
akan belajar melalui pengalaman.
3. Keseronokan
dalam pembelajaran kanak-kanak akan memudahkan proses pembelajaran dan
mengingat.
4. Deria
sentuhan kanak-kanak akan lebih tajam.
5. Kanak-kanak
mendapat pengalaman ‘hands-on’ apabila dapat menyentuh dan membezakan tekstur
kain tersebut.
5.0 PENERANGAN
Saya memilih untuk membina modul atau bahan
yang dapat merangsang dan membantu perkembangan sensori deria kanak-kanak
kerana hasil daripada pemerhatian dan pembelajaran saya, ramai tokoh-tokoh
pendidikan awal kanak-kanak seperti Maria Montessori, Imam Al-Ghazali,
Friedrich Froebel dan lain-lain lagi menekankan permainan dalam pembelajaran
kanak-kanak. Mereka berpendapat bahawa pembelajaran melalui deria kanak-kanak
dapat membantu perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak ke tahap yang
sepatutnya. Guru atau pendidik hendaklah mereka dan menyediakan modul-modul
pembelajaran yang sesuai bagi setiap peringkat umur dan mengikut kesesuaian
perkembangan kanak-kanak. Hal ini dapat membantu perkembangan kanak-kanak
dengan baik. Jika aktiviti yang dirancang melebihi daripada kebolehan dan
kesediaan kanak-kanak, kanak-kanak akan mendapat kesan yang negatif dan akan
membantut perkembangan mereka. Guru atau pendidik juga perlu mempunyai ilmu
yang tinggi mengenai perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak kerana sebagai
pendidik, kita hendaklah mampu meningkatkan perkembangan dan pertumbuhan
kanak-kanak pada tahap yang maksimum. Oleh itu, perkembangan kanak-kanak akan
lebih lancar dan mengikut tahap-tahap yang betul. Selain itu, saya amat
yakin dengan pembelajaran melalui deria
kerana fitrah kanak-kanak yang suka mencuba sesuatu yang baru. Oleh itu, mereka
akan mendapat pengalaman secara langsung daripada aktiviti yang dilaksanakan.
Aktiviti-aktiviti yang dirancang hendaklah mengutamakan alam semulajadi supaya
kita dapat menerapkan semangat cintakan alam semulajadi di samping proses
pembelajaran. Proses pembelajaran melalui deria ialah proses pembelajaran yang
paling efektif kerana deria memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan
seharian. Oleh itu, pengalaman yang diperoleh melalui deria akan lebih bermakna
bagi kanak-kanak. Mereka akan berasa seronok untuk belajar. Hal ini dapat
menarik minat kanak-kanak untuk meneruskan proses pembelajaran. Guru atau
pendidik yang mampu menarik minat kanak-kanak akan dapat meningkatkan
pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak apabila aktiviti yang dilaksanakan
lebih menarik dan kreatif. Sifat kanak-kanak yang gemar bertanya akan turut
mempengaruhi perkembangan mereka. Oleh itu, penerangan secara teori tidak akan
memberi gambaran yang jelas kepada kanak-kanak. Penggunaan deria melalui
pengalaman ‘hands-on’ akan memberi efek yang besar terhadap perkembangan dan
pertumbuhan kanak-kanak. Oleh itu, saya telah memilh dan mereka beberapa model
pembelajaran yang sesuai bagi meningkatkan pertumbuhan dan perkembangan
kanak-kanak.
Penggunaan deria merupakan agen
pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak yang paling penting. Sesuai dengan
cara pembelajaran kanak-kanak melalui bermain, kanak-kanak akan menggunakan
kesemua deria mereka apabila mendengar, menyentuh, melihat, merasa dan bau.
Oleh itu, mereka akan mendapat pengalaman ‘hands-on’ menerusi permainan yang
menyebabkan proses pembelajaran berlaku.
Melalui modul yang pertama iaitu
‘Lihat apa itu?’, Kanak-kanak akan diperkenalkan dengan warna. Warna-warna yang
terang dipilih supaya dapat menarik minat kanak-kanak untuk menumpukan
perhatian semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Melalui
pembelajaran tersebut, kanak-kanak akan dapat menajamkan deria penglihatan
mereka dengan membezakan warna-warna tersebut dengan jelas. Hal ini disebabkan,
mengikut teori Eric Erikson,prinsip perkembangan bayi dan kanak-kanak pada umur
8 bulan hingga 3 tahun ialah autonomi lawan perasaan malu atau keraguan. Oleh itu,
jika kanak-kanak didedahkan dengan permainan-permainan seperti ini dan diberi
peneguhan yang tepat, perkembangan kanak-kanak akan berlaku dengan baik serta
akan meningkatkan keyakinan diri kanak-kanak pada masa yang akan datang. Di
samping itu juga, aktiviti-aktiviti permainan juga dapat melahirkan rasa
seronok dan gembira dalam diri kanak-kanak. Secara tidak langsung, perkembangan
emosi kanak-kanak juga akan berkembang dengan baik. Aktiviti-aktiviti menyusun
kepingan-kepingan papan warna juga dapat meningkatkan kemahiran motor halus
kanak-kanak kerana mereka harus menggunakan koordinasi mata dan tangan untuk
menyusun kepingan kad-kad tersebut. Oleh itu, modul ini amat bersesuaian bagi
kanak-kanak yang berumur dua hingga tiga tahun bagi meningkatkan perkembangan
deria penglihatan kanak-kanak di samping meningkatkan kemahiran-kemahiran
perkembangan mereka secara keseluruhan.
Modul permainan yang kedua pula
ialah ‘Saya boleh dengar’. Melalui modul ini, kanak-kanak akan belajar
menggunakan deria pendengaran mereka kerana mereka haruslah peka terhadap bunyi
yang dikeluarkan melalui empat kotak kecil yang terdapat bahan yang berlainan.
Mereka hendaklah mengenalpasti bunyi berkenaan. Guru hendaklah menggalakkan
kanak-kanak meneka bunyi tersebut supaya perkembangan kognitif kanak-kanak juga
berlaku. Selepas kanak-kanak cuba menggoncangkan kotak-kotak tersebut, guru
sebagai pembimbing dan pemerhati hendaklah bertanya kepada mereka adakah bunyi
yang terhasil adalah sama ataupun tidak. Lihat reaksi kanak-kanak berdasarkan
jawapan mereka. Melalui persoalan-persoalan yang timbul, guru hendaklah
menjelaskan bunyi-bunyi tersebut. Jika kanak-kanak tidak dapat meneka dengan
tepat, beri cadangan jawapan yang berhampiran dengan jawapan sebenar. Berikan
masa yang secukupnya untuk mereka mengkaji bahan tersebut. Setelah itu, beri
penerangan yang mendalam mengenai bunyi-bunyi yang terhasil. Oleh itu,
perkembangan deria pendengaran kanak-kanak akan berkembang dengan baik.
Modul yang ketiga ialah ‘Jag suhu’. Permainan
ini amat sesuai dijalankan dalam aktiviti pembelajaran di sekolah kerana
kanak-kanak tidak diberi peluang semasa di rumah untuk mempelajari suhu. Hal
ini disebabkan ibu bapa amat membimbangkan jika suhu air terlalu panas dan
membahayakan kanak-kanak apabila disentuh. Tambahan pula, kanak-kanak hendaklah
menggunakan deria sentuhan melalui kulit untuk menyentuh dan merasa suhu
tersebut. Melalui aktiviti seperti ini, kanak-kanak akan belajar secara
langsung mengenai suhu. Secara tidak langsung, kanak-kanak akan sentiasa
berhati-hati jika diberi amaran seperti air panas. Seterusnya akan
menghindarkan kanak-kanak daripada berlaku kemalangan. Jika kanak-kanak tidak
diberi pengetahuan dan pengalaman mengenai sesuatu perkara, kanak-kanak tidak
akan mengetahui maksud sebenar mengenai mengapa mereka dihalang untuk berbuat
sesuatu perkara. Setelah itu, jelaskan kepada kanak-kanak mengenai suhu dengan
lebih jelas serta amaran-amaran supaya kanak-kanak menjaga keselamatan mereka.
Oleh itu, perkembangan kanak-kanak bukan sahaja berpusat pada perkembangan
deria sentuhan sahaja, malah kanak-kanak juga mempelajari cara menjaga
keselamatan diri.
Selain itu juga, melalui modul yang
keempat iaitu ‘Jom rasa’, kanak-kanak akan didedahkan dengan pelbagai deria
rasa. Antaranya ialah masam, masin, manis dan pahit. Melalui aktiviti ini,
kanak-kanak akan mendapat pengalaman secara langsung. Menurut Maria Montessori,
kanak-kanak yang berusia empat tahun sudah bersedia untuk menjalankan aktiviti
ini. Oleh itu, perkembangan deria rasa kanak-kanak akan meningkat. Pembelajaran
melalui deria amat bermakna kepada kanak-kanak kerana mereka tidak belajar
secara teori semata-mata. Sebagai contoh, apabila kanak-kanak berada di rumah,
kanak-kanak suka untuk mencuba sesuatu yang baru seperti mahu makan garam. Ibu
bapa pasti melarang kanak-kanak daripada berbuat demikian kerana mereka
memberitahu garam tersebut masin. Oleh itu, kanak-kanak tidak akan mengetahui
bagaimana rasa masin yang diberitahu oleh ibu bapa mereka. Melalui pendedahan
yang dilakukan dalam aktiviti ini, kanak-kanak mampu mengelaskan dan membezakan
rasa. Guru juga perlu memberi penjelasan kepada kanak-kanak serta cuba
meningkatkan kebolehan kanak-kanak dalam membezakan deria rasa pada waktu-waktu
lain. Sebagai contoh, sewaktu makan, guru boleh bertanya secara ringkas
mengenai rasa makanan tersebut. Oleh sebab itu, deria rasa kanak-kanak akan
meningkat bukan sahaja melalui pembelajaran secara langsung tetapi juga melalui
pembelajaran secara berterusan. Peningkatan perkembangan akan terus berlaku
dari semasa ke semasa.
Akhir sekali, modul yang kelima
ialah ‘Kain apa ini?’. Aktiviti melalui modul ini menekankan penggunaan deria
sentuhan. Hal ini disebabkan, kanak-kanak perlu menyentuh kain-kain yang
disediakan dan mengenalpasti jenis kain tersebut. Oleh itu, perkembangan deria
sentuhan kanak-kanak akan meningkat apabila kanak-kanak berjaya mengenalpasti
jenis kain yang disentuh. Aktiviti ini kelihatan mudah tetapi sukar bagi
kanak-kanak membezakannya. Gunakan kain yang berwarna putih supaya kanak-kanak
dapat membezakan jenis kain melalui deria sentuhan mereka. Penjelasan yang
diberi hendaklah tidak mengelirukan kanak-kanak supaya mereka tidak keliru.
Proses pembelajaran yang berlangsung bukan sekadar untuk memperkenalkan jenis
kain, tetapi tujuan utamanya ialah supaya kanak-kanak dapat membezakan
jenis-jenis permukaan kain tersebut sebagi contoh, lembut, licin dan
kasar. Oleh itu, aktiviti ini amat
bersesuaian daalm proses meningkatkan perkembangan deria kanak-kanak.
6.0 KESIMPULAN
Modul-modul
ini banyak merangsang perkembangan deria kanak-kanak khususnya termasuklah
perkembangan kanak-kanak dari aspek yang lain. Oleh itu, modul ini amat sesuai
diaplikasikan di taska. Pelbagai aktiviti yang menarik perlu dirancang bagi
menambahkan kualiti bagi mengembangkan aspek perkembangan kanak-kanak secara
lebih menyeluruh. Kesimpulannya, sebagai pendidik, kita hendaklah mengetahui
peringkat-peringkat perkembangan kanak-kanak mengikut pereingkat usia supaya
aktiviti yang dirancang bertepatan dan sesuai dijalankan. Oleh yang demikian,
proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan baik dan lancar serta
proses perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak berlaku seiringan.
RUJUKAN
Buku Ilmiah
Azizah Lebai Nordin (2002), Pendidikan Awal Kanaka-kanak Teori dan Amali
: Universiti Malaya Kuala Lumpur
Rohani Abdullah (2001), Perkembangan Kanak-kanak : Universiti
Putra Malaysia
Pensyarah
Cik Sitti Saidah binti Saleng,
KAS1043
Encik Kamaruddin bin Daud,
KAI1043
Sumber Internet
08:21 0 
Credits
- Template: Sweet Nothings
- Photo: Eaphonia
- Tutorials: Qayyum
- Cursor: Cursor-4u
- Bullet: trixinity.net
- Favicon: drikoti.net
- Top Button: Faqihah Husni