kajian kes


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhI4bBxNQd7zrnw85DjWgkeK6n1eZWRXNLNorpISykNS4YOJoUDvl6lvr62vQVDEVDHx1Jxu2BzqvUplEFGm5BhF7lk3oaPwSYaMpfEQ_DFljZrTlNXiSFaNmdiAxBmqvhCNjG_GcjgQIk/s1600/Logo+UPSI+baru.jpg
KAQ 1033
PERSEKITARAN PEMBELAJARAN YANG RESPONSIF UNTUK BAYI DAN KANAK-KANAK

NAMA                                     : NUR ALIA BINTI AHMAD
NOMBOR MATRIK      : E20101000906
PROGRAM                   : DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
FAKULTI                      : PENDIDIKAN DAN PEMBANGUNAN MANUSIA
KOD PROGRAM          : A2520
SEMESTER                   : SESI 2 2010/2011
KUMP.  KULIAH          : E
TAJUK                          : KAJIAN KES KANAK-KANAK TADIKA

DISEDIAKAN KEPADA :
NAMA PENSYARAH   : EN. MOHD YUSOF BIN BASIR
TARIKH SERAHAN      : 14 MAC 2011

ISI KANDUNGAN
TAJUK                                                                                                                        MUKA SURAT
1.0 PENGHARGAAN                                                                                                 1
2.0 BIODATA DIRI                                                                                                    2
3.0 PENGENALAN                                                                                                     3-4
4.0 OBJEKTIF KAJIAN                                                                                              4
5.0 BIODATA KANAK-KANAK                                                                               5
6.0 Perkembangan Fizikal                                                                                            6-7
            6.1 Pemerhatian                                                                                                           8-10
            6.2 Kesimpulan                                                                                                           11
7.0 Perkembangan Sosial                                                                                             11-13
            7.1 Pemerhatian                                                                                                           13-15
            7.2 Kesimpulan                                                                                                           15
8.0 Perkembangan Emosi                                                                                            16-18
            8.1 Pemerhatian                                                                                                           18-20
            8.2 Kesimpulan                                                                                                           20
9.0 Perkembangan Bahasa dan Komunikasi                                                                20-22
            9.1 Pemerhatian                                                                                                           22-24
            9.2 Kesimpulan                                                                                                           24
10.0 Perkembangan Kognitif/Intelek                                                                           24-25
            10.1 Pemerhatian                                                                                             26-29
            10.2 Kesimpulan                                                                                             29
11.0 Perkembangan Tingkah Laku                                                                              29-30
            11.1 Pemerhatian                                                                                             30-31
            11.2 Kesimpulan                                                                                             32
12.0 RUMUSAN                                                                                                         32
13.0 RUJUKAN                                                                                                          33-34
LAMPIRAN
















1.0          PENGHARGAAN

 

PENGHARGAAN


Assalamualaikum w.b.t. dan salam 1 Malaysia..
                            Sebelum memulakan bicara, saya ingin mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya saya berjaya menyiapkan tugasan ini pada masa yang telah ditetapkan.
Saya juga ingin mengucapkan penghargaan dan terima kasih yang tidak terhingga terutamanya kepada pensyarah kursus Persekitaran Pembelajaran yang Responsif untuk Bayi dan Kanak-kanak (KAQ1033) iaitu Encik Mohd Yusof bin Basir serta pensyarah-pensyarah lain yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Beliau juga tidak jemu-jemu memberi tunjuk ajar, bimbingan dan nasihat kepada saya dalam menyiapkan tugasan ini. Segala ilmu yang saya perolehi akan saya manfaatkan dengan semaksima mungkin.
Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang selalu memberi tunjuk ajar, berkongsi maklumat dan memberi dorongan serta semangat dalam menyiapkan tugasan ini. Untuk menyiapkan tugasan ini, sumber utama yang saya rujuk adalah daripada nota-nota yang diberikan oleh pensyarah, buku-buku rujukan serta bahan-bahan sampingan daripada pautan internet. Saya juga telah mendapatkan maklumat daripada pensyarah-pensyarah lain sebagai rujukan tambahan untuk memantapkan lagi tugasan saya ini.
Walaupun saya menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran serta kekangan masa untuk mengumpul bahan dan membuat rujukan di pusat sumber, namun sagala kepayahan pasti ada pulangannya. Di samping itu juga, ribuan terima kasih diucapkan kepada rakan-rakan dan keluarga yang sudi membantu dan memberi semangat serta dorongan untuk menyiapkan tugasan ini.
Akhir bicara, saya mengucapkan jutaan terima kasih sekali lagi kepada pensyarah-pensyarah di atas bimbingan serta tunjuk ajar selama saya mengikuti program PAKK ini.

Cetusan rasa : Nur Alia Ahmad

3.0  PENGENALAN
Saya telah diberi tugasan individu bagi kursus Persekitaran Pembelajaran yang Responsif untuk Bayi dan Kanak-kanak bagi membuat satu kajian kes berkenaan seorang kanak-kanak tadika berdasarkan beberapa perkara iaitu biodata, perkembangan fizikal, perkembangan sosial, perkembangan emosi, perkembangan bahasa dan komunikasi, perkembangan kognitif dan perkembangan tingkah laku. Saya diberi masa selama sepuluh minggu untuk menyiapkan tugasan ini.
Menurut Berk (2000), perkembangan merupakan satu proses kompleks yang merangkumi perubahan secara kuantitatif dan kualitatif dari segi aspek fizikal, perseptual, intelektual, bahasa, emosi, sosial dan moral seseorang individu. Perubahan kuantitatif bermaksud suatu perubahan yang boleh diukur secara konkrit seperti ketinggian atau berat, sama ada meningkat atau menurun, manakala perubahan kualitatif merupakan suatu perubahan yang lebih abstrak dari satu tahap ke tahap yang lain, seperti kemahiran berfikir atau bersosial. Proses perubahan berlaku hasil daripada tindakan yang saling berkait antara kematangan dengan pembelajaran dan berlaku secara beransur-ansur. Semua perkembangan, sama ada berbentuk fizikal, intelektual, tingkah laku ataupun sahsiah adalah mengikut beberapa aturan semulajadi dan sifat-sifat yang sejagat. Sebagai contoh, seseorang kanak-kanak kecil berupaya meniarap sebelum merangkak, duduk sebelum berdiri dan berjalan sebelum berlari. Secara ringkasnya, perkembangan merupakan pengaliran yang saling berkait antara kuantitatif dan kualitatif yang menuju ke arah tertentu dan yang dijangkakan. Perkembangan akan berlaku secara berterusan dan kumulatif iaitu daripada persenyawaan hingga hujung hayat. Selain itu, kadar dan tahap perkembangan berbeza-beza antara individu dan juga bergantung kepada faktor pengaruh baka dan persekitaran. Baka menentukan had perkembangan yang dapat dicapai manakala persekitaran akan membantu pencapaian perkembangan ke satu tahap yang maksimum.
Setiap kanak-kanak mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri. Untuk mencapai perkembangan yang optimum dan meningkatkan potensi perkembangan , pihak ibu bapa, guru dan pakar dalam perkembangan kanak-kanak harus mengetahui status perkembangan yang menyeluruh . Melalui pengetahuan, barulah sesuatu program dapat dirancang secara berkesan untuk meningkatkan kekuatan kanak-kanak di samping membaiki kelemahan kanak-kanak. Perkembangan kanak secara keseluruhan dapat dikenalpasti melalui kemahiran-kemahiran tertentu. Sebagai contoh, perkembangan kanak-kanak dari aspek fizikal ialah bertambah mahir menggunakan anggota badan seperti memegang, berjalan, berlari dan melompat serta alat deria iaitu melalui persepsi kanak-kanak melalui penglihatan dan pendengaran. Perkembangan pesat akan berlaku ke atas seseorang individu pada peringkat awal kanak-kanak. Manakala, perkembangan dari aspek mental atupun kognitif ialah kemahiran berfikir bertambah serta dapat membentuk konsep serta menggunakan kemahiran menggunakan ingatan, bahasa, simbol dan angka. Perkembangan dari segi emosi pula dapat dikesan melalui peningkatan dalam keupayaan menguasai, meluahkan dan mengawal perasaan seperti marah, sayang, malu dan sebagainya. Manakala perkembangan dari aspek sosial dapat dilihat apabila kanak-kanak menyedari perbezaan lelaki dan perempuan serta peranannya. Selain itu, mereka bertambah mahir dalam kebolehan berinteraksi dan menyesuaikan diri dalam kumpulan sosial seperti rakan sebaya. Perkembangan dari segi moral pula dilihat apabila kanak-kanak berupaya membezakan antara perbuatan yang baik daripada yang buruk atau yang sengaja atau yang tidak disengajakan. Oleh itu, sebagai seorang pendidik, kita hendaklah mengenalpasti setiap aspek perkembangan kanak-kanak supaya aktiviti yang dirancang berkesan serta dapat meningkatkan perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak pada tahap yang optimum.

Objektif kajian :
1.    Memenuhi kriteria kerja kursus bagi subjek Persekitaran Pembelajaran Yang Responsif untuk Bayi dan Kanak-kanak.
2.    Dapat mengetahui lebih lanjut mengenai perkembangan seseorang kanak-kanak supaya dapat menyediakan pelbagai aktiviti bagi merangsang perkembangan mereka.
3.    Dapat mengesan sebarang kecacatan ataupun masalah yang berlaku dalam proses perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak.
4.    Supaya kita dapat memberi tumpuan terhadap masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak yang bermasalah.
5.    Bagi mengatasi dan mencegah supaya perkembangan kanak-kanak dapat berlaku dengan baik dan berkesan serta terhindar dari ketinggalan dalam pembelajaran dan terbantut perkembangan.
6.    Agar guru-guru memenuhi dan menyediakan aktiviti yang dapat merangsang perkembangan mengikut peringkat umur dan tahap perkembangan.


4.0  BIODATA KANAK-KANAK
NAMA                                                 : Nur Ayuni binti Ahmad
ALAMAT                                             : Pt. 248, Depan Sek Men (P) Chung Hwa, 16450 Ketereh, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.
TARIKH LAHIR                                  : 04 Februari 2005
TEMPAT LAHIR                                 : Hospital Besar, Kota Bharu, Kelantan.
NO. MYKID                                        : 050204-03-0670
NAMA BAPA                                      : Ahmad bin Abdullah
NO. K/PENGENALAN BAPA                        : 650922-03-5555
PEKERJAAN BAPA                           : Guru
NAMA IBU                                          : Ros Hazlina binti Muhamad
NO. K/PENGENALAN IBU                : 700601-03-5864
PEKERJAAN IBU                              : Suri rumah sepenuh masa
BILANGAN ADIK-BERADIK              : Empat orang
ANAK YANG KE-                               : Empat (bongsu)
HOBI                                                   : Melukis, mewarna dan menonton televisyen
CITA-CITA                                          : Doktor
MAKANAN KEGEMARAN                : Kari Ayam
MINUMAN KEGEMARAN                 : Air soya dan oren Sunquick
WARNA KESUKAAN                         : Merah dan merah jambu
BINATANG PELIHARAAN                : Arnab


5.0  PERKEMBANGAN FIZIKAL
Perkembangan fizikal merujuk kepada perubahan saiz fizikal, kadar pertumbuhan bahagian-bahagian badan, fungsi anggota-anggota badan dan perawakan manusia (Woolfolk & Margetts, 2007). Semasa pembesaran, kanak-kanak akan mengalami perubahan dalam ketinggian, berat badan, menjadi lebih kuat dan dapat melibatkan diri dalam kegiatan fizikal yang lebih kompleks. Perubahan-perubahan ini mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak secara langsung dan tidak langsung (Hurlock, 1978). Secara langsung perkembangan fizikal menentukan kebolehan kanak-kanak melakukan sesuatu, misalnya keupayaan mereka bersaing dengan rakan sebaya dalam sukan dan permainan. Jika kanak-kanak tersebut tidak dapat bersaing, mereka akan disisihkan daripada kumpulan rakan sebaya mereka. Secara tidak langsung, perkembangan fizikal mempengaruhi keyakinan terhadap diri sendiri dan orang lain. Kanak-kanak yang disisih daripada kumpulan akan mengalami perkembangan pada tahap yang negatif dan mempengaruhi perkembangan personalitinya pada masa yang akan datang. Pertumbuhan kemahiran psikomotor, struktur badan dan otak menjadi asas kepada perkembangan kognitif dan emosi. Terdapat banyak pendapat ahli tokoh dan sejarah mengenai definisi perkembangan fizikal, termasuklah Gallahue ( 1993 ) yang menyatakan perkembangan fizikal terbahagi kepada tiga bahagian. Pertama keseimbangan iaitu kebolehan kanak-kanak mengekalkan kedudukan badan mereka relatif kepada tindakan gravity. Kedua, aspek pergerakan yang berkaitan dengan tingkah laku kanak-kanak. aspek yang ketiga ialah manipulasi iaitu kemahiran kanak-kanak berhubung dengan objek persekitarannya. Bagi Wright dan Sudgen (1999) dalam model peralihan mereka, kematangan seseorang individu berkaitan dengan proses pembelajaran dan pengalaman. Proses pembelajaran itu pula berlaku dalam ruang persekitaran serta memenuhi kehendak khusus aktiviti yang diberikan kepada kanak-kanak. Berbeza dengan Schmidt dan Wrisberg (2000), kemahiran fizikal kanak-kanak dijelaskan terbahagi kepada dua aspek, iaitu tertutup dan terbuka. Kemahiran fizikal tertutup dimaksudkan sebagai perjalanan aktiviti yang berada dalam persekitaran yang terkawal serta tidak berubah, manakala kemahiran fizikal terbuka pula bermaksud persekitaran dan situasi kanak-kanak untuk menjalankan aktiviti fizikal secara berubah. Dalam perkembangan ini juga terdapat empat prinsip asas perkembangan fizikal antaranya ialah perkembangan kanak-kanak bermula daripada kepala dan beransur ke kaki. Prinsip kedua pula menyatakan bahawa arah perkembangan berlaku daripada tengah badan dan berterusan ke luar. Disamping itu, prinsip ketiga telah menyatakan bahawa kebolehan bayi bertambah jelas dan spesifik manakala prinsip keempat ialah aspek berbeza berkembang pada tahap yang berbeza. Peringkat perkembangan fizikal kanak-kanak terbahagi kepada dua kategori iaitu peringkat awal kanak-kanak dalam lingkungan usia dua hingga enam tahun dan peringkat kanak-kanak dalam lingkungan tujuh hingga 12 tahun. Bagi peringkat awal kanak-kanak, kadar pertumbuhan fizikal mereka pada peringkat ini adalah perlahan berbanding dengan pertumbuhan pada tahun pertama kanak-kanak. Ketinggian kanak-kanak pada peringkat ini juga adalah dua kali ketinggian semasa lahir manakala berat badannya pula berkemungkinan bertambah sebanyak empat kali ganda. Perkembangan fizikal terbahagi kepada dua iaitu motor halus dan motor kasar. Kemahiran motor adalah tindakan yang melibatkan pergerakan otot-otot badan. Motor kasar adalah tindakan yang melibatkan pergerakan yang besar seperti gerakan anggota tangan, lengan, kaki atau keseluruhan bahagian badan. Sebagai contoh, kanak-kanak yang merangkak, pergerakan ini melibatkan gerakan tangan, kaki, punggung dan bahagian badan yang lain. Oleh itu dalam pergerakan seperti ini, kita akan melihat koordinasi berlaku antara motor kasar dan motor halus. Selain itu, gerakan motor kasar ini juga memerlukan pengawalan keseimbangan dan koordinasi dengan organ deria yang lain seperti mata dan sentuhan. Gerakan motor kasar kanak-kanak dapat ditingkatkan dengan memberi peluang kepada mereka melakukan pelbagai aktiviti. Aktiviti yang dirancang tersebut perlu melibatkan kanak-kanak melakukannya dalam keadaan yang berbeza keadaan kedudukan badan mereka. Selain itu, tahap kesukaran aktiviti tersebut juga boleh ditingkatkan berdasarkan penguasaan kanak-kanak. Kanak-kanak akan berasa seronok sekiranya aktiviti yang dirancang tersebut mencabar dan berbeza sedikit dari kemahiran yang telah mereka peroleh. Kemahiran motor halus pula bermaksud, kemahiran yang melibatkan pengawalan otot-otot kecil pada tangan, pergelangan tangan, jari-jari tangan, kaki, jari kaki, bibir dan lidah. Motor halus juga melibatkan koordinasi pergerakan otot kecil dan organ deria seperti pergerakan pada jari tangan dan koordinasinya dengan mata. Dalam meningkatkan kemahiran motor halus ini, kanak-kanak akan berkebolehan melakukan aktiviti harian mereka sendiri. Sebagai contoh, kanak-kanak yang berumur 3 tahun dapat menggunakan sudu dengan betul. Bagi kanak-kanak yang lebih besar seperti berumur 5 tahun, mereka mungkin telah dapat menggunakan gunting untuk memotong kertas dan membuat bentuk. Manakala kanak-kanak yang berumur 6 tahun mereka berkebolehan mengikat tali kasut mereka. Kemahiran kanak-kanak menggunakan gerakan tangan dan jari untuk melakukan sesuatu aktiviti dinamakan ‘dexterity’. Kemahiran ini turut melibatkan kebolehan mengkoordinasi mata dengan otot kecil tangan. Kemahiran ini paling banyak digunakan dalam proses tumbesaran kanak-kanak. Semasa kecil kanak-kanak telah mula belajar untuk memegang sesuatu pada tapak tangan mereka. Perkembangan ini berterusan sehingga mereka dapat menulis, melukis atau melakukan tugasan seperti memasang butang baju atau mengikat tali kasut dengan baik.
PEMERHATIAN
Saya telah menjalankan beberapa pemerhatian terhadap kanak-kanak ini. Antaranya, dengan mengukur berat dan tinggi kanak-kanak. Kanak-kanak ini mempunyai berat 19 kilogram dan mempunyai ketinggian 107.25 sentimeter. Gigi susunya telah tumbuh sepenuhnya. Ada di antaranya giginya mulai longgar. Selain itu, pertumbuhan badannya menjadi semakin kurus berbanding sebelumnya. Menurut kajian perkembangan fizikal kanak-kanak yang berumur 5 – 6 tahun sudah mencapai tahap pengawalan motor kasar yang baik ( Cratty, 1986 ; Getchell & Roberton, 1989 ; Newborg, Stock & Wnek, 1984). Dia juga boleh berlari dengan laju tanpa jatuh, meloncat secara berterusan, membaling, menyambut dan menangkap bola besar dan kecil serta mahir menunggang basikal beroda tiga. Dia juga gemar bermain dan aktif serta kelihatan gelisah apabila menonton televisyen, duduk di meja makan dan bergerak lasak apabila tidur. Dia sentiasa aktif dan mahu melakukan pelbagai perkara dan mencuba perkara-perkara baru. Perkembangan motor halus ayuni juga semakin meningkat. Seiring dengan penyelarasan mata dengan jari, ayuni dapat menyeimbangkan kawalan tangan, lengan dan badan dengan pergerakan mata. Oleh yang demikian, ayuni dapat membina sesuatu binaan yang lebih kompleks dengan mahir dan mudah sahaja. Penguasaannya dalam kawalan jari serta penyelarasan tangan dan mata menyebabkan kanak-kanak dapat mencapai kebolehan-kebolehan seperti mencantum puzzle dan menyesuaikan gambar, membina bentuk-bentuk blok yang bersaiz kecil, menggunting garisan tepi gambar serta menampal gambar, melukis pelbagai bentuk, menggunakan sudu dan garpu semasa makan, mengenakan butang dan zip dan lain-lain lagi.

Borang pemerhatian
Pemerhati
Nur Alia Ahmad
Tarikh pemerhati
15/01/2011
Masa pemerhatian
4-6 petang
Nama kanak-kanak
Nur Ayuni Ahmad
Umur
6 tahun

1.    Aktiviti bebas : menulis
2.    Masa : 20 minit
Masa
Pemerhatian
04.00 petang
Ayuni baru sahaja selesai makan. Dia membasuh tangan lalu mengelapkan tangannya pada sapu tangan. Dia memberitahu saya, ‘akak, adik dah kenyang. Akak, cikgu ada bagi kerja sekkolah tadi. Boleh kakak ajar?’. Lalu saya menjawab, pergi ambik buku adik, adik buat, mana-mana yang tak faham, Tanya akak ye’. Yuni menjawab, ‘okey kak’. Lalu dia pun pergi mengambil bukunya.
04.05 petang
Yuni mula menulis. Dia sangat bersemangat dan bersungguh-sungguh. Tapi, dia suka suruh saya tengok dia buat kerja. Setiap apa yang ditulis, dia mesti tanya saya betul atau tidak. Saya cakap betul. Dia sangat gembira.
04.10 petang
Saya sudah dapat mengagak yang dia sudah semakin bosan. Tapi saya buat-buat tidak tahu. Yuni tengok saya, saya cakap, cantik la tulisan adik. Dia tersenyum dan berkata, ‘dah jadi hodoh, adik penat la kak’. Saya pun cakap, ala.. sikit je lagi, dah nak siap tu, nanti kena marah dengan cikgu’. Dia cakap, ‘baiklah kak, adik siapkan’.
04.15 petang
Dia masih meneruskan kerjanya. Saya tanya,’banyak lagi tak kerja cikgu bagi?’, lalu dia menjawab ‘tak ada la banyak sangat’. Saya tanya nama cikgu yang mengajarnya, dia jawab sambil tersenyum, ‘adik tak ingat’. Dia tergelak.
04.20 petang
Kerjanya telah pun siap, lalu dia menyuruh saya lihat bukunya, betul tak adik buat?, saya menjawab, betul dik, sangat cantik. Dai pun tersenyum. Saya tau dia bangga apabila dipuji. Lalu dia menyimpan buku tadi ke dalam beg sekolah.

RUMUSAN
Ayuni boleh melakukan aktiviti menulis. Tetapi, daya tumpuannya tidak terlalu lama. dalam masa 20 minit, dia mampu memberi komitmen terhadap kerjanya. Dia juga suka diberi perhatian dan suka bertanya. Tulisannya juga cantik.dari segi perkembangan fizikal seperti perkembangan motor halus, saya yakin perkembangannya berlaku dengan baik.


PERKEMBANGAN MOTOR KASAR KANAK-KANAK
Perkara
Perkembangan motor kasar
Berjalan
Berlari sambil menendang bola.                                                ( / )
Menyesuaikan badan semasa menyambut bola.                      ( / )
Menaiki kenderaan
Menunggang basikal beroda tiga dengan mahir dan laju.        ( / )
Menunggang basikal beroda dua.                                             ( / )
Memanjat dan melompat
Menaiki alat memanjat.                                                             ( / )
Meloncat di atas dua belah kaki.                                               ( / )
Bergayut dan bergerak di atas “monkey bar”.                           ( / )
Meloncat pada sebelah kaki dengan laju dan terkawal.            ( / )
Melompat dengan menggunakan kaki secara berselang-seli.  ( / )
Lompat ke atas dan ke depan dengan lebih terkawal.              ( / )

PERKEMBANGAN MOTOR HALUS KANAK-KANAK
Memakai baju
Menukar baju tanpa bantuan.                                                                 ( / )
Makan
Menggunakan sudu dan garpu dengan berkesan.                                 ( / )
Makan sendiri tanpa bantuan.                                                                ( / )
Lain-lain
Membuka muka surat buku dari satu muka ke muka yang lain.            ( / )
Memegang krayon dan melukis muka.                                                   ( / )
Melukis orang dengan kepala, badan dan kaki.                                     ( / )
Menggunting bentuk-bentuk yang mudah.                                             ( / )
Mencantumkan puzzle yang terdiri daripada 24 keping                         ( / )
Menggunakan otot kaki/tangan dan koordinasi mata kaki/tangan untuk mengayuh basikal / menyambut bola.                                                    ( / )
Membuka pintu dengan memusing knob/pintu.                                      ( / )
Melukis orang dengan enam bahagian badan.                                      ( / )
Menggunting mengikut garis serta dapat menyalin bentuk.                   ( / )
Melukis manusia yang mempunyai dua dimensi tetapi berbentuk kurang realistik.                                                                                                  ( / )
Dapat mewarna dalam garisan.                                                             ( / )


KESIMPULAN
Berdasarkan pemerhatian yang telah dilakukan, kanak-kanak ini telah mencapai tahap perkembangan fizikal yang sepatutnya. Kanak-kanak ini juga tidak mempunyai sebarang masalah dalam perkembangan fizikalnya. Oleh itu, perkembangan fizikal kanak-kanak ini akan berkembang dengan baik serta kemahiran motor halus dan kasarnya akan meningkat sejajar dengan peringkat umur.
6.0  PERKEMBANGAN SOSIAL
Sunarto dan Hartono (1999), mengatakan bahawa hubungan sosial merupakan hubungan antara manusia yang saling memerlukan. Hubungan sosial mulai dari tingkat sederhana dan terbatas, yang didasari oleh keperluan yang sederhana. Semakin dewasa dan bertambah umur, keperluan manusia menjadi kompleks dan dengan demikian tingkat hubungan sosial juga berkembang secara kompleks. Syamsu Yusuf (2007), menyatakan bahawa perkembangan sosial merupakan pencapaian kematangan dalam hubungan sosial. Perkembangan sosial kanak-kanak merupakan satu proses perkembangan yang membolehkan kanak-kanak berinteraksi dengan orang lain mengikut cara yang boleh diterima oleh sesuatu masyarakat serta budaya. Pendek kata perkembangan sosial melibatkan proses sosialisasi yang membolehkan kanak-kanak mempelajari tingkah laku sosial atau melakukan penyesuaian sosial dalam sesuatu persekitaran atau lingkungan sosial. Perkembangan sosial kanak-kanak dapat dikaji melalui beberapa aspek sosialisasi yang penting seperti proses peniruan dan identifikasi, aktiviti bermain, perkembangan kognisi sosial, persahabatan dan perhubungan dengan rakan sebaya. Sepanjang proses sosialisasi, kanak-kanak mempelajari tradisi, kepercayaan, nilai dan adat yang dianut oleh kumpulan sosial mereka. Mereka juga mempelajari peraturan-peraturan sosial yang diamalkan oleh sesuatu kumpulan sosial. Misalnya, mereka mempelajari cara pemaparan emosi yang sesuai dan cara mentafsir tingkah laku dan pernyataan emosi orang lain dengan tepat. Proses sosialisasi ini pula ditentukan oleh konteks budaya. Tingkah laku sosial yang sesuai bagi sesuatu budaya mungkin dianggap tidak sesuai bagi budaya lain. Namun demikian, terdapat banyak tingkah laku sosial yang bersifat universal dan merentasi pelbagai kumpulan etnik dan budaya. Salah satu teori perkembangan sosial yang penting telah dikemukakan oleh Erik Erikson. Teori ini dinamakan Teori Perkembangan Psikososial Erikson. Erikson menerangkan perkembangan sosial manusia sebagai satu siri perkembangan yang terdiri daripada lapan peringkat dan setiap peringkat mengandungi kecenderungan atau keinginan yang berkonflik. Individu dikatakan perlu menguasai kecekapan tertentu dalam menghadapi setiap peringkat perkembangan ini. Kejayaan atau kegagalan mencapai matlamat atau menyelesaikan krisis matlamat atau menyelesaikan krisis perkembangan akan membawa akibat kepada imej kendiri individu.  Di antara lapan peringkat perkembangan sosial ini, empat peringkat yang pertama menerangkan perkembangan sosial di kalangan bayi dan kanak-kanak. Untuk membuat kajian kes mengenai kanak-kanak yang telah saya pilih, saya hanya akan menerangkan satu peringkat sahaja iaitu peringkat ketiga iaitu inisiatif lawan rasa bersalah (4-5 tahun). Pada fasa ini, kanak-kanak akan cuba berdikari dan mempunyai inisiatif untuk melakukan sesuatu sendiri. Jika mereka gagal melakukannya, akan wujud rasa bersalah dalam diri mereka. Mereka lebih suka berdikari, bertanya dan meminta penjelasan atas sesuatu peristiwa yang berlaku. Inisiatif dalam diri kanak-kanak digalakkan dengan sokongan dan peluang oleh orang dewasa manakala galakan kanak-kanak lain ialah melalui menghargai hasil kerja rakan. Rasa bersalah terhadap diri sendiri akan timbul apabila kanak-kanak dihukum atau tidak diberi peluang semasa mencuba kemahiran. Menurut Lewis (1995) serta  Lewis & Brookes-Gunn (1997), identiti sosial dan kefahaman kendiri kanak-kanak berkembang dalam dua peringkat iaitu kewujudan kendiri dan kategori kendiri. Dalam lingkungan empat hingga enam tahun, kanak-kanak mula bercampur dan menjalinkan hubungan sosial semasa bermain dalam kumpulan serta saling bercakap antara satu sama lain (Garvey, 1990 ; Howes, 1992).
TINGKAH LAKU SOSIAL KANAK-KANAK SEMASA BERMAIN
Jenis
Ciri-ciri
Peniruan
Meniru sikap dan tingkah laku individu yang disukai.
Pertandingan
Cuba melakukan sesuatu yang lebih baik atau supaya dapat menang.
Berkawan dan kesetiaan
Senyum, mendekati, bercakap, bermain bersama, menunjukkan kemesraan dan setia pada kawan.
Simpati
Menunjukkan perasaan kasihan apabila melihat orang lain dalam kesusahan.
Pengiktirafan sosial
Ingin menarik perhatian supaya diberi penghormatan oleh rakan sebaya.




PERKEMBANGAN KONSEP KENDIRI KANAK-KANAK
Penghargaan kendiri yang tinggi.
Perhubungan persahabatan yang konkrit.
Strategi penyelesaian masalah yang luas.
Percaya akan pemerhati orang lain membentuk perspektif mereka.

Pada umur 4 – 7 tahun, kanak-kanak dapat memberikan gambaran penuh tentang dirinya yang merangkumi semua dimensi ( Butler, 1998; Harter, 1990; 1996;1998; Harter & Whitesell, 1989). Mereka mempunyai kebolehan tertentu dari segi fizikal, intelektual, tanggungjawab sosial, serta menyelesaikan permainan cantuman. Mereka mula mengira, lebih banyak mengetahui hal sekolah, memanjat, bermain lompat tali dan mempunyai ramai kawan. Namun demikian, mereka masih belum mengetahui kelemahan mereka.
Penghargaan kendiri atau perasaan harga diri seseorang adalah hasil daripada semua pemikiran, perasaan, pengalaman, pandangan dan penilaian yang telah dikumpulkan mengenai diri sendiri sepanjang umur. Sebagai contoh, seseorang akan bersa tinggi penghargaan kendiri apabila hasil kerjanya selalu dipuji. Melalui penghargaan kendiri yang tinggi, kanak-kanak dapat menghadapi pelbagai cabaran dengan penuh keyakinan. Penghargaan diri seseorang mungkin turun naik bergantung kepada emosi dalaman, peristiwa, manusia dan pengalaman yang mempengaruhi pada sesuatu masa.
PEMERHATIAN
Berdasarkan pemerhatian saya, Ayuni gemar berinteraksi serta bersosialisasi dengan keluarga, sanak-saudara, rakan sebaya dan orang sekeliling. Setiap kali bertemu dengan rakan yang baru, dia kelihatan malu-malu dan tidak aktif bermain bersama. Tetapi setelah lima minit berlalu, dia boleh berkawan baik. Selain itu, jika mereka menggunakan barang-barang permainan kepunyaannya untuk dikongsi bersama, dia kelihatan gelisah dan seolah-olah tidak mahu berkongsi. Tetapi, setelah dipujuk,dia dengan rela berkongsi bahan mainan. Semasa bermain pula, jika diberi peluang untuk mencuba dan dipuji atas sesuatu kejayaan, dia kelihatan begitu gembira dan mahu mencuba lagi. Oleh sebab itu, keyakinan dirinya turut meningkat. Kesimpulannya, proses sosiolisasi amat penting supaya mereka dapat bergaul dalam masyarakat. Proses ini juga amat besar pengaruhnya dalam membentuk imej seseorang individu.

Borang pemerhatian kemahiran sosial kanak-kanak
Pemerhati
Nur Alia Ahmad
Tarikh pemerhatian
17/01/2011
Masa pemerhatian
9 pagi – 12 tengah hari
Nama kanak-kanak
Nur Ayuni Ahmad
Umur
6 tahun

Kategori
( / ) ( x )
Konsep kendiri
1.    Tahu jantina sendiri.
2.    Bercerita tentang anggota badan.
3.    Tahu akan bangsa.
4.    Menunjukkan kemahiran dalam kebolehan diri.

( / )
( / )
( / )
( / )
Bangga dengan kerjaya
1.    Menunjukkan kegembiraan(senyum,menjerit) apabila berjaya melakukan sesuatu.
2.    Menunjukkan perhatian pada perkara yang telah dilakukan (lukis, blok, puzzle).
3.    Menegakkan kebenara.
4.    Mempertahankan diri apabila dicabar.


( / )

( / )
( / )
( / )
Kepercayaan kepada orang dewasa
1.    Minta bantuan orang dewasa melakukan perkara baru.
2.    Minta cadangan pengasuh menyelesaikan masalah.
3.    Mudah melibatkan diri dalam aktiviti harian.

( / )
( / )
( / )
Melakukan apa yang diharap
1.    Duduk sempurna semasa makan.
2.    Mendengar apabila orang lain bercakap.
3.    Ikut arahan/peraturan.
4.    Faham dan menghormati orang lain.
5.    Bantu kawan-kawan semasa bermain atau menjalankan aktiviti.
6.    Bertanggungjawab menjaga kebersihan rumah.
7.    Meletakkan semula alatan yang telah digunakan.
8.    Memujuk rakan yang merajuk.

( / )
( / )
( / )
( / )

( / )
( / )
( / )
( / )
Bekerjasama dengan rakan lain menyiapkan tugas
1.    Buat bangunan daripada blok.
2.    Bermain di sebelah rakan tanpa mengganggu atau merebut mainannya.

( / )

( / )
Persahabatan
1.    Suka melawat kawan-kawan.
2.    Suka kepada kanak-kanak lain.
3.    Dapat menerima teguran kanak-kanak lain.
4.    Senyum dan mudah mendekati orang yang baru dikenali.
5.    Suka berkongsi mainan dengan rakan-rakan.
6.    Suka bercakap dengan orang yang dikenali dan tidak dikenali.

( / )
( / )
( / )
( / )
( / )

( / )
Kecergasan
1.    Suka aktiviti luar.
2.    Suka bermain bersama rakan.

( / )
( / )
Berdikari dan bekerjasama
1.    Makan dan minum sendiri.
2.    Tidur/berehat apabila disuruh.
3.    Pandai menggunakan tandas.
4.    Dapat bermain sendiri (tidak perlu pengasuh/ibu disamping).
5.    Meminta pertolongan pengasuh apabila ada masalah rumit.

( / )
( / )
( / )
( / )
( / )

KESIMPULAN
Kesimpulannya, Ayuni dapat memperkenalkan dirinya kepada orang bahawa dia adalah seorang perempuan. Dia juga dapat menceritakan struktur keluarga dan anggota keluarga. Apabila ditanya tentang bangsa pula, Ayuni mengetahui bahawa dia berbangsa melayu.Ayuni menunjukkan perhatian dan tumpuan yang tinggi semasa melakukan aktiviti melukis dan bermain puzzle. Apabila diusik oleh kawannya, Ayuni menunjukkan rasa tidak suka melalui riaksi wajahnya tetapi tidak bergaduh ataupun marah terhadap mereka. Melalui pemerhatian dan kajian yang telah dilakukan terhadap kanak-kanak ini, perkembangan sosialnya berlaku dengan baik mengikut peringkat umur. Kanak-kanak ini juga tidak menghadapi sebarang masalah sosialisasi dan perkembangannya adalah normal.

7.0  PERKEMBANGAN EMOSI
Emosi adalah di dalam bentuk pengukuran kecerdasan emosi iaitu dari aspek mempunyai perasaan yang tenang dan berfikiran waras. Aspek rohani dan jasmani dari segi tingkah laku yang menekankan tingkah laku yang terkawal serta memiliki dan memupuk sifat kasih sayang, Kementerian Pendidikan Malaysia, 1992. Emosi dan perasaan seperti tangisan, gelak ketawa, kesedihan dan ketakutan mencorakkan warna kehidupan, membentuk sikap dan personaliti serta menggerakkan arah hidup manusia. Perkataan emosi berasal dari perkataan Greek “emovere” yang membawa maksud untuk keluar. Emosi akan ditonjolkan keluar sebagai satu bentuk bagi maksud perkembangan emosi memenuhi kepuasan seseorang. Emosi boleh ditakrifkan sebagai satu keadaan yang dialami oleh manusia yang melibatkan beberapa perubahan proses fisiologi, diri dan psikologi, Mohmood Nazar Mohamad, 1992. Secara amnya, emosi adalah perasaan atau kompenen efek dalam tingkah laku seseorang manusia (Lefrancois,2001). Santock (1998), seorang ahli psikologi perkembangan mendefinisikan emosi sebagai perasaan atau efek yang melibatkan satu gabungan rangsangan fisiologi (physiological arousal) seperti degupan jantung yang laju dengan tingkah laku yang nyata seperti senyum. Emosi boleh diklasifikasikan kepada dua kategori iaitu emosi yang positif dan emosi yang negatif. Emosi yang tergolong dalam kategori emosi yang positif adalah seperti rasa gembira, seronok, ghairah, dan bersemangat. Emosi yang negatif pula adalah terdiri daripada emosi yang mempunyai nada yang negatif seperti cemas, marah, sedih, rasa bersalah dan sebagainya. Kanak-kanak dikatakan boleh mengalami kedua-dua jenis emosi ini serentak. Pensyarah Psikologi Perkembangan Dan Pendidikan Awal Kanak-kanak Institut Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr Mastura Badriz, berkata ilustrasi emosi yang terlihat dalam kehidupan harian kanak-kanak berfungsi sebagai satu cara bagi komunikasi untuk memberitahu dan menyatakan keperluan mereka. Emosi adalah penggerak utama bagi menggambarkan tingkahlaku kanak-kanak khususnya peringkat pertengahan dan akhir. Ini kerana, menerusi emosi yang dilahirkan mereka dapat menonjolkan segala bentuk perkara yang dirasai serta yang difikirkan. Dengan itu, segala situasi yang berlaku di sekeliling baik dari aspek perubahan biologi akan mendorong pembentukan emosi dalam sesuatu masa sama ada sedih, marah, kecewa dan sebagainya. Ini bermakna, seorang kanak kanak itu dalam masa yang sama harus mengimbangi perubahan diri dan juga penyesuaian faktor luarannya. Secara tidak langsung, mereka dipengaruhi sikap ibu bapa terhadap reaksi kanak-kanak itu. Sekiranya ibu bapa kurang sensitif dengan perubahan emosi dan biologi kanak-kanak itu, kanak-kanak yang bijak akan mula memanipulasikan ibu bapa mereka untuk memenuhi kehendak kanak- kanak itu. Pada dasarnya, emosi dan perasaan kanak-kanak boleh diklasifikasikan dalam dua cara yang paling umum iaitu faktor luaran dan faktor dalaman. Faktor luaran lazimnya, kanak-kanak akan menonjolkan reaksi mereka sendiri dalam sesuatu masa melalui riak muka seperti ketawa, menangis, senyum, bermasam muka dan langsung tidak berkata apa-apa. Daripada situasi yang kita lihat, dapat kita rumuskan bahawa kanak-kanak pertengahan dan akhir memiliki emosi yang tidak stabil dan berubah-ubah mengikut masa dan keadaan. Sebagai contoh, mereka sangat sensitif dan mudah menangis apabila ditegur dengan nada yang kasar seperti dimarahi oleh bapa. Seterusnya, emosi mereka turut berubah apabila diberi pujian setelah berjaya menyelesaikan sesuatu perkara lebih-lebih lagi dalam bidang akademik. Secara tidak langsung, keadaan ini dapat meningkatkan tahap ekstim kendiri dalam diri kanak-kanak tersebut. Manakala, faktor dalaman merujuk kepada perasaan emosi yang dilahirkan melalui tingkahlaku emosi yang berubah-ubah mengikut tindak balas emosi untuk menarik perhatian penjaga atau rakan rakan sebaya. Ini kerana, mereka masih kecil dan semestinya memerlukan perhatian yang sepenuhnya daripada anggota keluarga. Keadaan ini dapat kita perhatikan apabila mereka akan menonjolkan emosi dengan mempamerkannya melalui tingkah laku yang ditonjolkan apabila kanak-kanak akan mengamuk dan mengguling-gulingkan badan apabila kehendak mereka tidak dituruti dan ianya berterusan selagi tidak mendapat perkara yang diinginkan. Situasi ini dapat kita lihat di shopping compleks apabila mereka gagal mendapat barangan yang diinginkan lebih-lebih lagi barangan permainan. Daripada 2 situasi di atas, kita dapat merumuskan bahawa sememangnya emosi kanak-kanak peringkat pertengahan dan akhir adalah berbeza-beza mengikut peralihan usia sekitar 6 hinnga12 tahun. Oleh itu, ibu bapa khususnya perlulah memahami setiap rentak emosi kanak-kanak dan mestilah pandai memujuk serta menenangkan emosi mereka.
Tahap perkembangan emosi bagi kanak-kanak pertengahan dan akhir.
·         Mengikut Erik Erikson ialah terdapat 4 tahap yang menggambarkan tahap perkembangan sosial kanak-kanak. Bagi kanak-kanak pertengahan dan akhir, mereka tergolong dalam tahap yang ke 4. Ini kerana usia antara 6 sehingga 12 tahun adalah permulaan bagi kanak-kanak ini memasuki alam persekolahan iaitu dari peringkat pra sekolah ke peringkat sekolah rendah. Seterusnya, dalam proses pembelajaran yang mereka lalui, mereka mula didedahkan dengan pelbagai konsep serta konsep 3M iaitu membaca, mengira dan menulis.
  • Dalam masa yang sama, pada peringkat ini, kanak-kanak akan berada bersama-sama dengan kelompok keluarga, rakan sebaya dan masyarakat sekeliling. Secara tidak langsung banyak perkara baru yang dapat mereka perolehi dan pelajari. Keadaan ini akan menyebabkan kanak-kanak akan meniru setiap perkara yang dilakukan oleh orang-orang yang berada di sekeliling mereka lebih-lebih lagi anggota keluarga serta sahabat yang terdekat. Jadi, tidak hairanlah mereka boleh meniru setiap gaya dan cara yang dipertontonkan.

  • Dalam masa yang sama, kanak-kanak peringkat pertengahan dan akhir memiliki minat untuk mencuba sesuatu yang baru, lebih-lebih lagi perkara yang diminati oleh mereka. Ini kerana, mereka mempercayai bahawa mereka memiliki kemahiran serta bakat yang terpendam di dalam diri masing-masing. Pada tahap ini, mereka begitu aktif dan cenderung melakukan apa sahaja perkara yang terlintas di dalam fikiran mereka dan langsung tidak boleh menerima sebarang teguran daripada orang sekeliling.
·         Lazimnya, kanak-kanak ini akan menghadapi konflik dalam diri seandainya mereka gagal dalam melakukan sebarang bentuk tugas yang diberikan dan keadaan ini akan menimbulkan perasaan rendah diri dan wujud kekecewaan dalam diri masing-masing. Namun begitu rangsangan daripada individu yang berkenaan terutama ahli keluarga dan sahabat handai dapat memadamkan spekulasi yang mereka lemparkan terhadap diri mereka sendiri.
Emosi kesedaran kendiri merupakan salah satu perkembangan emosi kanak-kanak. Kanak-kanak pada peringkat prasekolah kerap mengalami emosi kesedaran diri dan menjadi semakin sensitif pada pujian dan kritikan orang lain(Lewis,1995; Alessandri & Sullivan ,1992). Sekiranya kanak-kanak selalu dipuji, mereka akan merasa bangga dan yakin terhadap kebolehan mereka sendiri. Sebaliknya sekirannya mereka dimarah kerana salah laku, mereka akan merasa bersalah walaupun perkara itu satu kemalangan atau dilakukan secara tidak sengaja.

Bandura (1986;1989) menyatakan bahawa perkembangan emosi kanak-kanak juga diperoleh dengan cara peniruan. Mereka meniru tingkahlaku emosi yang diperhatikan pada orang lain dan melakukan gerak balas yang tidak pernah dibuatnya dahulu. Cara kanak-kanak menyatakan emosinya bergantung kepada apa yang telah diperlajarinya mengenai penerimaan masyarakat cara yang paling mendatangkan apa yang paling mendatangkan kepuasan dan yang telah dipelajarinya untuk mendapatkan sesuatu dengan paling mudah dan cepat.

PEMERHATIAN
Melalui pemerhatian saya, Ayuni dapat mengawal emosinya dengan baik kerana apabila berlaku pertelingkahan seperti berebut mainan, dia sukar untuk menangis dan mudah dipujuk. Selain itu juga, Ayuni juga boleh dikategorikan sebagai kanak-kanak yang senang kerana dia mudah menerima dan mencuba sesuatu yang baru dengan positif. Dia juga senang menyesuaikan diri pada tempat atau orang yang baru sahaja dikenali. Dia juga tekun dalam melakukan aktiviti terutamanya kerja sekolah. Dia seorang yang periang dengan sentiasa menunjukkan emosi gembira dengan senyuman dan penglibatan positif dalam sebarang aktiviti yang disertai. Ayuni juga mempunyai sifat empati kerana jika melihat kawan-kawannya sedih, dia juga turut bersimpati. Dia mulai sedar akan perasaan dan emosi orang-orang di sekitarnya.

Borang pemerhatian
Nama kanak-kanak
Nur Ayuni binti Ahmad
Umur
6 tahun
Pemerhati
Nur Alia Ahmad
Tarikh pemerhatian
20/01/2011
Masa pemerhatian
3-6 petang

Kategori
( / ) ( x )
Kerapatan
1.Memeluk dan mencium orang yang dikenali.
2.Dapat mencium orang yang tidak dikenali.

( / )
( / )
Emosi keriangan
1.Banyak senyum dan ketawa apabila bermain dengan orang yang dikenali.
2.Menunjukkan kegembiraan apabila suka.
3.Gembira bermain.

( / )
( / )
( / )
Kestabilan/ketenangan emosi
1.Jarang menjerit dan tidak mudah mengamuk.
2.Menggigit kuku dan menghisap jari.
3.Senang dipujuk dan menurut kata.
4.Dapat mengawal diri ketika marah dan tidak dendam pada kanak-kanak lain.

( / )
( x )
( / )

( / )
Keberanian
1.Tidak takut pada tempat gelap.
2.Tidak takut pada tempat asing.
3.Tidak takut pada binatang (kucing/arnab?
4.Tidak takut pada apa-apa.

( x )
( / )
( / )
( x )
Keyakinan diri
1.Menghadapi cabaran baru dengan bersemangat.
2.Berasa dirinya ada kebolehan untuk mempengaruhi orang lain seperti rakan sebaya.
3.Berasa orang lain menghargai dan menyayanginya.
4.Tidak mudah dipengaruhi orang lain.
5.Tidak mudah kecewa dan dapat mempertahankan diri apabila menerima kritikan.

( / )

( / )
( / )
( x )

( / )

Kesimpulan
Kesimpulannya, Ayuni mempunyai tingkahlaku emosi yang tenang dan stabil. Ayuni juga mempunyai perapatan yang baik terutama dengan penjaga dan keluarga terdekat. Dia juga mudah mesra dengan orang sekeliling. Dia seorang yang sangat periang dan selalu menunjukkan wajah yang ceria dan sentiasa senyum. Dia mempunyai keyakinan yang tinggi dalam pelbagai perkara walaupun dia takut pada kegelapan. Pengaruh adik-beradik dan juga media massa menyebabkan dia berfikiran negatif terhadap kegelapan. Oleh itu, sebagai seorang guru dan juga orang yang terdekat dengan kanak-kanak, kita hendaklah menyediakan persekitaran yang baik serta menanamkan pemikiran positif kepada kanak-kanak. Hal ini disebabkan, kanak-kanak amat mudah terpengaruh dengan persekitaran. Melalui kajian kes yang telah dilakukan menerusi aspek perkembangan emosi kanak-kanak ini, saya merumuskan bahawa perkembangan emosi kanak-kanak ini berada pada tahap yang normal dan memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar daripada orang dewasa.
8.0  PERKEMBANGAN BAHASA DAN KOMUNIKASI
Definisi perkembangan bahasa berkait rapat dengan proses pemerolehan bahasa. Pemerolehan bahasa merupakan satu proses perkembangan bahasa manusia. Lazimnya pemerolehan bahasa pertama dikaitkan dengan perkembangan bahasa kanak-kanak manakala pemerolehan bahasa kedua bertumpu kepada perkembangan bahasa orang dewasa (Language Acquisition:On-line). Perkembangan bahasa kanak-kanak pula bermaksud pemerolehan bahasa ibunda kanak-kanak berkenaan. Namun terdapat juga pandangan lain yang mengatakan bahawa terdapat dua proses yang terlibat dalam pemerolehan bahasa dalam kalangan kanak-kanak iaitu pemerolehan bahasa dan pembelajaran bahasa. Dua faktor utama yang sering dikaitkan dengan pemerolehan bahasa ialah faktor nurture dan faktor nature. Namun para pengkaji bahasa dan linguistik tidak menolak kepentingan tentang pengaruh faktor-faktor seperti biologi dan persekitaran. Kajian-kajian telah dijalankan untuk melihat sama ada manusia memang sudah dilengkapi dengan alat biologi untuk kebolehan berbahasa seperti yang didakwa oleh ahli linguistik Noam Chomsky dan Lenneberg ataupun kebolehan berbahasa ialah hasil daripada kebolehan kognisi umum dan interaksi manusia dengan persekitarannya. Mengikut Piaget, semua kanak-kanak sejak lahir telah dilengkapi dengan alat nurani yang berbentuk mekanikal umum untuk semua kebolehan manusia termasuklah kebolehan berbahasa. Alat mekanisme kognitif yang bersifat umum inilah digunakan untuk menguasai segala-galanya termasuklah bahasa. Bagi Chomsky dan Miller pula, alat yang khusus ini dikenali sebagai Language Acquisition Device (LAD) yang fungsinya sama seperti yang pernah dikemukakan oleh Lenneberg yang dikenali sebagai “Innate Prospensity for Language”. LAD dikatakan telah dimiliki oleh setiap anak secara semula jadi dan dengan alat nurani ini akan membolehkan kanak-kanak mampu memperoleh bahasa ibundanya dengan mudah dan cepat.  Kajian-kajian terkini oleh Bates, Snow dan Tomasello telah mengemukakan hipotesis bahawa pembelajaran bahasa adalah hasil daripada kebolehan kognisi umum manusia dan interaksinya dengan masyarakat sekitarnya. Salah satu alat perkembangan bahasa terkini yang digunakan untuk mengkaji pemerolehan bahasa ialah CHILDES (Child Language Data Exchange System) oleh Brian MacWhinney dan Catherine Snow(Language Acquisition: On-line). Mengikut Bowen (Language ages and stages: On-line) pembelajaran bahasa bermula sejak bayi dilahirkan. Bayi-bayi yang baru lahir sudah mula mengecam bunyi-bunyi yang terdapat di sekitarnya. Mengikut Brookes (dlm. Abdullah Yusoff dan Che Rabiah Mohamed, 1995:456), kelahiran atau pemerolehan bahasa dalam bentuk yang paling sederhana bagi setiap bayi bermula pada waktu bayi itu berumur lebih kurang 18 bulan dan mencapai bentuk yang hampir sempurna ketika berumur lebih kurang empat tahun. Bagi Mangantar Simanjuntak (1982) pula, pemerolehan bahasa bermaksud penguasaan bahasa oleh seseorang secara tidak langsung dan dikatakan aktif berlaku dalam kalangan kanak-kanak dalam lingkungan umur 2-6 tahun. Hal ini tidak bermakna orang dewasa tidak memperoleh bahasa tetapi kadarnya tidak sehebat kanak-kanak. Pemerolehan bahasa dikaitkan dengan penguasaan sesuatu bahasa tanpa disedari atau dipelajari secara langsung iaitu tanpa melalui pendidikan secara formal untuk mempelajarinya, sebaliknya memperolehnya dari bahasa yang dituturkan oleh ahli masyarakat di sekitarnya. Beliau seterusnya menegaskan bahawa kajian tentang pemerolehan bahasa sangat penting terutamanya dalam bidang pengajaran bahasa. Pengetahuan yang cukup tentang proses dan hakikat pemerolehan bahasa boleh membantu bahkan menentukan kejayaan dalam bidang pengajaran bahasa.
Pada umur 3 tahun, umumnya kanak-kanak tahu bagaimana menggunakan 900 hingga 1,000perkataan. Jumlah ini meningkat kepada 2,600 perkataan apabila mencapai umur 6 tahun. Apabila kanak-kanak mula menjejakkan kaki ke sekolah, perbendaharaan kata mereka bertambah dari semasa ke semasa sehingga mencecah 80,000 perkataan. Perkembangan pesat bahasa ini disumbangkan oleh kepesatan minda kanak-kanak mengingat makna perkataan baru selepas mendengarnya bagi kali pertama atau bercakap sekali dua dengan rakan-rakannya. Walaupun kadang-kadang sebutan sesuatu perkataan kurang tepat, ia diperbaiki dengan teguran dan kekerapan bercakap dengan orang dewasa seperti ibu, bapa atau adik-beradik mahupun saudara. Kanak-kanak mula bercakap menggunakan ayat yang ringkas dan mudah. Jawapan mereka juga mudah dan singkat. Semakin lama bercakap, mereka dapat memahami sebab dan akibat, kerana perkembangan mental yang bertambah baik. Sebutan dan tatabahasa yang baik menjadikan orang dewasa dapat memahami bahasa mereka. Jika tidak difahami, mereka cuba menerangkannya dengan lebih jelas. Perkembangan bahasa kanak-kanak dapat dilihat daripada segi kemampuan menerima, memahami dan melahirkan semula. Kemampuan ini berkembang beransur-ansur mengikut masa saling berkait antara satu sama lain. Dengan perkembangan bahasa yang semakin meningkat ini, kanak-kanak tersebut akan dapat membuat huraian dengan lebih baik dan cekap dalam situasi perbualan. Perkembangan bahasa kanak-kanak bermula sejak kanak-kanak lahir iaitu daripada tangisan pertama. Sapir (1921:8) mendefinisikan, bahasa adalah semata-mata suatu kaedah yang bukan naluri untuk manusia menyampaikan idea, emosi dan keinginan melalui ciptaan simbol-simbol lahir secara sedar. Crystal (1995), mendefinisikan bahawa bahasa adalah satu penggunaan bunyi yang sistematik dan konvensional (lambang atau simbol tulisan) untuk tujuan komunikasi dan luahan perasaan. Memahami perkembangan bahasa adalah penting kerana ia memudahkan proses pengajaran (Berk, 2001) dan ia berkait rapat dengan kemahiran membaca dan menulis. Dengan meningkatkan perkembangan bahasa, ia akan memudahkan pelajar mempelajari konsep-konsep abstrak (Santrock, 2007).

Pemerhatian
Melalui pemerhatian yang telah dilaksanakan, perkembangan bahasa Ayuni sedang berkembang dengan baik. Ayuni dapat berkomunikasi menggunakan bahasa yang betul. Bagi penggunaan bahasa kedua pula iaitu bahasa Inggeris, Ayuni masih belum dapat menguasai sepenuhnya kerana ada beberapa perkataan tidak dapat disebut dengan betul dan jelas. Selain itu, dia memperoleh bahasa daripada komunikasi dengan keluarga dan juga di sekolah. Setelah diselidik, hobi kakaknya menyanyi lagu berbahasa Inggeris telah menanamkan minatnya untuk menyanyi dalam bahasa berkenaan. Oleh itu, benarlah bahawa pembelajaran bahasa kedua akan lebih berkesan sekiranya kanak-kanak diberi pendedahan awal. Ayuni juga telah mempunyai lebih banyak perbendaharaan kata. Dia juga sudah berkebolehan untuk membezakan antara maksud perkataan melalui penekanan khas yang diberi apabila perkataan itu berbeza dari segi kata nama kepada kata kerja sebagai contoh ‘jalan’ dan ‘berjalan’. Dia juga sudah dapat menghafal lagu-lagu yang digemarinya. Sebutannya juga bertambah baik dari semasa ke semasa.

Jadual perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak
Bil.
Perkara/aspek
1.
Menyebut ayat gabungan yang lebih kompleks iaitu 4-6 patah perkataan.
2.
Perbendaharaan kata yang banyak melebihi 14000 perkataan.
3.
Sebutan yang jelas, lebih baik dan dapat dikawal.
4.
Memahami seni kata lagu atau puisi.
5.
Dapat menamakan objek atau kejadian.
6.
Memahami cerita lisan atau yang dibaca dalam buku.
7.
Memahami serta mengahafal lirik lagu.
8.
Dapat mengubahsuai seni kata lagu.
9.
Dapat mengambil bahagian dalam perbualan yang melibatkan kumpulan besar.
10.
Berbual, memberi komen dan tindak balas dalam aktiviti harian.
11.
Boleh menggunakan ‘speech registers’ seperti “apa khabar, tumpang lalu” secara berkesan.
12.
Pandai mengubah topik perbincangan mengikut keadaan.

Borang pemerhatian
Pemerhati
Nur Alia Ahmad
Tarikh pemerhatian
05/02/2011
Masa pemerhatian
9 pagi – 12 tengah hari
Nama kanak-kanak
Nur Ayuni binti Ahmad
Umur
6 tahun

Soalan
( / ) ( x )
Dapat menyebut nama penuh.
( / )
Dapat memberitahu umur.
( / )
Dapat memberitahu tarikh lahir dengan betul.
( x )
Dapat memberitahu alamat rumah
( x )
Dapat mengenali dan membezakan bahagian anggota badan (kepala, badan, kaki, tangan, rambut, jari, lifah, kuku dan sebagainya).

( / )
Mengingati seni kata lagu.
( / )
Menggunakan perkataan yang menghasilkan idea dan perasaan.
( / )
Petah bercakap dan berbual dengan rakan-rakan semasa aktiviti dijalankan.
( / )
Mengambil bahagian dalam perbincangan dalam sesuatu aktiviti.
( / )
Menunjukkan keseronokan pada buku dan cerita.
( / )

Kesimpulan
Intiharnya, melalui pemerhatian dan kajian yang telah dilakukan kepada kanak-kanak ini, saya mendapati bahawa perkembangan bahasa dan komunikasi berlaku dengan pesat. Dia amat gemar bertanya mengenai sesuatu perkara, kejadian serta perkataan-perkataan yang baru diperolehi. Selain itu, penglibatan dalam komunikasi bersama rakan-rakan dalam kelompok yang besar serta pandai mengambil giliran dalam perbualan juga dikira sebagai kebolehan berkomunikasi yang baik. Perkataan ataupun ayat yang digunakan Ayuni juga lebih kompleks dan mencapai maksud. Oleh itu, dia dapat berkomunikasi dengan berkesan dan perkembangan bahasa dan komunikasinya berkembang dengan baik. Melalui kajian ini, dapat saya simpulkan bahawa, perkembangan bahasa dan komunikasi Ayuni berkembang pesat seiring dengan peringkat umurnya. Tiada sebarang masalah yang berlaku dalam pertuturan dan bahasa. Oleh itu, kanak-kanak ini dikategorikan sebagai kanak-kanak yang normal dalam perkembangan bahasa dan komunikasi.
9.0  PERKEMBANGAN KOGNITIF (INTELEK)
Kemahiran kognitif merupakan kebolehan individu untuk berfikir, memberi pendapat, memahami, mengingati perkara-perkara yang berlaku di persekitaran masing-masing. Perkembangan ini melibatkan aktiviti mental seperti ingatan, mengkategori, merancang, menaakul, menyelesaikan masalah, mencipta, berimaginasi dan lain-lain lagi. Kemahiran kognitif ini penting untuk kelangsungan hidup seseorang individu. Perkembangan kognitif kanak-kanak memberi penekanan terhadap pembinaan pemikiran kanak-kanak dan berpusat kepada perubahan pemikiran kanak-kanak yang berlaku dalam satu peringkat perkembangan kepada yang seterusnya. Terdapat dua teori utama perkembangan kognitif oleh ahli psikologi Switzerland, Jean Piaget dan ahli psikologi Rusia, Lev Vygotsky. Teori-teori ini telah memainkan peranan penting di dalam membantu memahami cara kanak-kanak berfikir dan bagaimana guru boleh memainkan peranannya di dalam perkembangan kognitif kanak-kanak. Beliau telah cuba menjelaskan tentang kaedah ilmu dan membina hipotesis. Menurut Jean Piaget, antara konsep penting yang diutarakan ialah perkembangan kognitif merujuk kepada potensi am yang ada dalam diri manusia untuk melakukan sesuatu dengan cara tertentu. Sebagai contoh, sewaktu dilahirkan, bayi telah dilengkapkan dengan beberapa gerakan pantulan seperti menghisap, memandang, mencapai, merasa dan memegang. Tambah beliau juga, terselit empat faktor yang saling berkait yang boleh mempengaruhi proses pemikiran individu, iaitu faktor kematangan biologi. Faktor ini merupakan proses pemikiran yang dipengaruhi oleh faktor baka atau genetik. Faktor kedua pula ialah faktor interaksi individu dengan persekitaran. Faktor ini lebih menekankan individu yang berinteraksi dengan persekitaran untuk memahami perkara-perkara yang berlaku dengan meneroka, menguji, memerhati dan menyusun maklumat yang didapati. Faktor ketiga pula ialah faktor pengalaman sosial. Secara umumnya, perkembangan kognitif juga dipengaruhi oleh pergaulan individu dengan orang-orang di persekitaran seperti ibu bapa, adik-beradik dan rakan-rakan. Faktor terakhir pula ialah faktor keseimbangan yang menyatakan proses ini sebagai salah satu cara yang digunakan individu untuk mengadaptasi dengan situasi yang baru difahami. Peringkat-peringkat ini terbahagi kepada empat bahagian iaitu peringkat sensorimotor (sejak lahir – 2 tahun), peringkat pra-operasi (2 – 7 tahun), peringkat operasi konkrit (7 – 11 tahun) dan peringkat operasi formal (11 tahun ke atas). Dalam teori ini juga, perkembangan kanak-kanak dapat dilihat dalam dua kategori iaitu peringkat pra-operasi dan peringkat konkrit. Dalam peringkat ini, kanak-kanak sudah boleh menggunakan skema-skema fizikal yang mudah. Seterusnya, mereka akan beralih ke peringkat di mana mereka mula menggunakan minda untuk membentuk skema-skema terbaru. Kanak-kanak pada tahap ini mewakili sesuatu dengan simbol mental seperti isyarat bahasa, gambar dan sebagainya. Sebagai contoh, kanak-kanak mewakili imej sebenar buku dengan perkataan buku atau dengan menggunakan gambar. Manakala, teori Lev Vygotsky pula menekankan Lev Vigotsky menerangkan potensi perkembangan kognitif terbatas pada masa-masa tertentu yang dikenali Zon of Proximal Development (ZPD). Konsep ini menerangkan perbezaan di antara tingkat perkembangan yang dicapai oleh kanak-kanak dengan cara bekerja sendiri tanpa bantuan orang lain dan tingkat potensi berkembangan yang dicapai oleh kanak-kanak di bawah panduan orang dewasa atau dengan kerjasama dengan orang dewasa atau rakan sebaya yang lebih berkemampuan.

Pemerhatian
Pada pemerhatian saya, perkembangan intelek Ayuni bersifat simbolik. Dia dapat berfikir dan berkomunikasi dengan menggunakan perkataan atau simbol yang mewakili objek dan peristiwa di sekeliling mereka. Dengan kebolehannya menggunakan bahasa, dia mempunyai fleksibiliti mental untuk berfikir. Keupayaannya dalam membayangkan sesuatu dengan menggunakan perkataan bagi membolehkan kanak-kanak mengatasi batasan masa dan ruang dalam permainan mereka. Sebagai contoh, Ayuni menggunakan telefon mainan untuk menelefon ibunya semasa di tadika. Pada peringkat ini juga, Ayuni bersifat egosentrik serta pemikirannya bergantung kepada persepsi logik, misalnya ketika berjalan, dia memberitahu bahawa bulan mengekorinya. Dia juga percaya bahawa persepsi atau fikiran orang lain adalah sama dengannya. Mengikut Howard Gardner, setiap individu mempunyai kecerdasan sendiri. Kecerdasan yang ada pada seseorang individu merupakan kecenderungan kepada sesuatu bidang, manakala mereka mungkin lemah dalam bidang yang lain.
Bidang Kecerdasan Pelbagai Gardner
Bidang kecerdasan
Ciri-ciri
1.Pintar bahasa
Mahir bertutur, membaca, tulisan karya, puisi, bercerita dan perbahasan.
2.Pintar logik-angka
Mahir mengira, meyelesaikan masalah dan bermain komputer.
3.Pintar ruang
Melukis, mencorak, mereka cipta, membuat peta dan pandu arah (tidak sesat walaupun diletakkan ditempat yang tidak dikenali).
4.Pintar muzikal
Bermain muzik, menyanyi dan mengubah lagu.
5.Pintar kinestetik
Mengimbangi badan, gimnastik, akrobatik dan menari.
6.Pintar pergaulan
Disukai ramai, faham perasaan dan keperluan orang lain, pandai bergaul dan mengawal orang ramai.
7.Pintar diri
Pengetahuan diri – faham mood, kelemahan, kekuatan dan kemahiran diri sendiri.
8.Pintar alam
Pengetahuan bumi dan kehidupan alam semulajadi.
9.Pintar nilai
Peka terhadap kewujudan manusia, nilai, moral, agama, kuasa Tuhan, malaikat, jin dan alam ghaib.

Melalui teori pelbagai kecerdasan Gardner, saya dapat mengenal pasti beberapa kecerdasan yang dapat dilihat melalui kajian ini, antaranya Ayuni mempunyai kecerdasan dalam bahasa. Dia seorang yang amat mahir bertutur dan pandai mengambil hati orang sekeliling. Selain itu juga, dia mempunyai kecerdasan dalam muzik. Ayuni gemar menyanyi dan dapat menghafal lirik-lirik lagu yang sering didengari melalui corong-corong radio dan televisyen. Dia juga amat cepat menghafal lirik lagu yang digemarinya. Akhir sekali, dia amat pintar dalam pergaulan kerana dia amat disukai oleh kawan-kawannya. Dia juga sering menampakkan sifat empati terhadap perasaan rakan-rakannya.
Borang pemerhatian
Pemerhati
Nur Alia Ahmad
Tarikh pemerhatian
07 Februari 2011
Masa pemerhatian
2.00p.m – 4.00 p.m
Nama kanak-kanak
Nur Ayuni binti Ahmad
Umur
6 tahun

Perkara
( / ) ( x )
A.Kecerdasan Pintar Bahasa
1. Suka bercerita.
2.Suka membaca dan bermain dengan perkataan seperti berjenaka atau permainan teka-teki.
3. Cepat pelajari ejaan atau perkataan ataupun bahasa baru.
4. Menikmati permainan silang kata seperti “scrabbles”
5. Cepat mempelajari seni kata lagu yang baru didengari.

( / )

( / )
( / )
( / )
( / )
B.Kecerdasan Pintar Logik Angka
1. Suka aktiviti permainan corak, angka atau kira-kira.
2.Suka mengetahui sebab-munasabab yang logik sesuatu kejadian.
3. suka menyipan koleksi seperti kerang, batu, setem atau duit syiling.
4. Gemar ujian minda dan suka permainan strategi seperti komputer ataupun catur.
5. Gemar membentuk eksperimen untuk mengkaji sesuatu.

( / )
( / )
( / )

( / )
( / )
C.Kecerdasan Pintar Ruang
1.Suka melukis dan mmbayang sesuatu dalam bentuk gambar dan cerita.
2. Suka permainan cantuman gambar seperti jigsaw atau mencari jalan seperti “maze”.
3.Suka aktiviti lakonan ataupun drama.
Suka mengemas dan menyusun serta mudah mengingat jalan setelah pergi ke sesuatu tempat.

( x )

( / )
( / )

( / )
D.Kecerdasan Pintar Muzikal
1.Peka terhadap seni muzik dan cepat mengesan corak melodi.
2. Suka menyanyi atau persembahan muzik.
3.Gemar akan alat-alat muzik.
4. Bergerak mengikut rentak muzik.
5. Gemar mengubah lagu yang dikenali.
6. Cepat mempelajari dan menghafal sesuatu yang didengari berbanding bacaan.

( / )
( / )
( / )
( / )
( x )

( / )
E. Kecerdasan Pintar Kinestetik
1. Suka bermain olahraga dan menari.
2. Sering menggunakan gerak badan dan mimik muka semasa bercerita.
3. Suka permainan lakonan peranan seperti sudut drama.
4. Gemar aktiviti kasar seperti memanjat atau halus seperti menjahit dan pertukangan.

( / )
( x )
( / )

( / )
F. Kecerdasan Pintar Pergaulan
1.Mudah berkawan dan menikmati permainan yang memerlukan kerjasama.
2.Suka menyelesaikan masalah secara berkumpulan.
3. Prihatin terhadap orang lain.
4. Sentiasa dipilih sebagai ketua kumpulan.
5. Senang memujuk orang lain untuk bekerjasama dengannya.


( / )
( / )
( / )
( / )
( / )
G. Kecerdasan Pintar Diri
1. Selesa apabila menjalankan aktiviti bersendirian dan suka menyimpan catatan harian.
2.Dapat menyiapkan tugas tanpa bantuan daripada orang lain dan mempunyai keyakinan diri.
3. Mempunyai pendapat atau perasaan yang kuat mengenai sesuatu.


( x )

( x )
( / )
H. Kecerdasan Pintar Alam
1. Suka berkebun, bermain dan menjaga haiwan kesayangan.
2.Cepat mengingat nama pokok atau bunga dan berpengetahuan yang mendalam tentang ciri-ciri haiwan dan tumbuhan.
3.Mengenali corak dan nama binatang dilangit dan suka aktiviti berkhemah.

( / )

( / )
( / )
I.Kecerdasan Pintar Nilai
1. Suka bertanya mengenai dosa dan pahala.
2. Suka membaca atau bertanya tentang kehidupan dan kematian.
3. Peka terhadap kesan tingkah lakunya terhadap orang lain.
4. Suka membantu orang lain yang dalam kesusahan.
5. Sentiasa menyoal perihal kewujudan Tuhan dan malaikat.
6. Sensitif terhadap alam ajaib seperti jin dan makhluk halus.

( / )
( x )
( x )
( / )
( / )
( / )

Kesimpulan
Kesimpulannya, melalui kajian dan pemerhatian yang dilakukan, perkembangan kognitif dan intelek Ayuni berkembang dengan pesat walaupun dia tidak mempunyai kesemua kecerdasan yang disenaraikan dalam Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner. Kecerdasannya tertumpu pada kecerdasan bahasa, logik angka, muzikal dan pergaulan berbanding pintar ruang, kinestetik, diri, alam dan nilai. Dia lebih gemar membaca, melukis dalam aktiviti seharian. Ayuni suka bergaul dengan rakan-rakannya dan mempunyai kerjasama dalam melakukan aktiviti berkumpulan. Akhir sekali, perkembangan kognitif dan pemikiran kanak-kanak ini normal dan mengikut peringkat umur. Perkembangan akan terus berlaku sepanjang hayat kerana pertambahan input-input baru dalam pemikiran mereka dari semasa ke semasa menerusi pembelajaran secara langsung mahupun tidak langsung.
10.0 PERKEMBANGAN TINGKAH LAKU
Tingkah laku terbahagi kepada dua iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku negatif. Tingkah laku positif terbahagi kepada empat iaitu sikap ingin tahu, cepat belajar, proaktif dan pintar cerdas. Manakala tingkah laku negatif pula terbahagi kepada tiga iaitu tingkah laku distruktif, distruptif dan sikap bergantung. Tingkah laku positif merupakan tingkah laku kanak-kanak yang baik untuk perkembangan mereka kerana dengan adanya tingkah laku ini, kanak-kanak akan lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Sikap ingin tahu kanak-kanak akan membantu guru dalam merangsang pemikiran kanak-kanak dan penting dalam perkembangan kognitif mereka. Dengan sikap ingin tahu kanak-kanak ini, guru dapat membina aktiviti yang lebih melibatkan penerokaan kerana pada tahap ini, kanak-kanak suka pada aktiviti seperti ini. Kanak-kanak yang cepat belajar juga merupakan tingkah laku yang positif kerana akan memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Ini kerana, guru tidak perlu melakukan proses pemulihan sekiranya kanak-kanak cepat belajar. Guru cuma perlu fikirkan aktiviti penggayaan untuk kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak yang proaktif juga merupakan tingkah laku positif. Kanak-kanak proaktif berbeza dengan kanak-kanak hyperaktif. Ini kerana kanak-kanak proaktif merupakan kanak-kanak yang suka melibatkan diri pada aktiviti, suka bermain dan lebih mudah dikawal oleh guru. Kanak-kanak pintar cerdas jarang dijumpai namun jika terdapat kanak-kanak seperti ini, guru harus pandai memberikan aktiviti yang menarik agar mereka tidak mudah bosan. Manakala, tingkah laku negatif pula merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Ini kerana tingkah laku negatif bukan sahaja kanak-kanak yang suka mengganggu rakan lain malah kanak-kanak yang sering memberontak dalam kelas merupakan contoh kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku negatif. Tingkah laku distruktif merupakan tingkah laku kanak-kanak iaitu permusuhan nyata iaitu kanak-kanak yang sering menunjukkan tingkah laku fizikal ataupun lisan yang bertujuan menyakiti seseorang. Contohnya, seorang murid sedang beratur untuk dapatkan makanan tiba-tiba seorang murid yang lain, memotong barisan tersebut. Selain itu juga, vandalisme juga merupakan ciri-ciri tingkah laku distruktif. Bagi kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku distruptif pula, kanak-kanak ini biasanya mempunyai ciri-ciri hyperaktif, suka membuat bising dan agresif. Kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku distruptif merupakan kanak-kanak yang suka bergerak, suka ketawa dengan kuat dan sering menunjukkan tingkah laku agresif kepada rakan-rakan yang lain. Tingkah laku bergantungan pula merupakan kanak-kanak yang sering mengalami emosi kebimbangan, pergantungan berlebihan dan mempunyai nilai kendiri yang rendah. Kanak-kanak ini biasanya sering bergantung pada orang lain dalam apa juga aktiviti yang dijalankan. Kanak-kanak yang terlalu pemalu juga merupakan kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku pergantungan.

Pemerhatian
Melalui pemerhatian, Ayuni seorang yang bersifat suka bertanya. Setiap apa yang dilihatnya, pasti dia menginginkan jawapan dan sebab mengapa sesuatu kejadian berlaku. Selain itu, dia cepat belajar sebagai contoh jika kita mengajar matematik iaitu tambah dan tolak, dia dapat menguasainya dalam jangka masa yang pendek. Sebagai guru, kita hendaklah mengajar mereka dengan cara mengulang dan melakukan peneguhan positif terhadap tingkah laku yang positif. Oleh itu, perkembangan tingkah laku akan bersifat kekal. Dia juga seorang yang proaktif. Jika guru mengadakan sesuatu aktiviti, dia gemar mengikutinya dan mudah mengikut arahan. Manakala, jika dia tidak berminat dengan sesuatu aktiviti, dia mudah untuk dipujuk. Akhir sekali, dia tidak terlalu bergantung pada orang lain. Dia amat gemar berdikari dan mendapatkan ramai rakan. Oleh itu, pelbagai aktiviti dapat disertainya dan dia juga dapat menarik rakan-rakan untuk bermain bersamanya. Ayuni juga mempunyai tahap moraliti prakonvensional yang tinggi. Dia amat bergantung pada tekananan luar kerana dia akan mematuhi peraturan demi mengelakkan dendaan atau untuk mendapatkan ganjaran dan kepentingan dirinya yang dikenali sebagai orentasi dendaan dan taat dan headonisme instrumental/orentasi egoistik. Tingkah laku prososial yang ada pada Ayumi pula ialah dia mula menunjukkan pengurangan dalam sifat egosentriknya. Sebagai contoh, dia akan memberikan mainannya kepada kanak-kanak lain jika mereka menangis.

Borang pemerhatian
Nama kanak-kanak
Nur Ayuni binti Ahmad
Umur
6 tahun
Pemerhati
4 – 6 petang
Masa pemerhatian
4.00p.m-6.00p.m

Tingkah laku
( / ) ( x )
1.Gemar bertanya dan bersifat ingin tahu.
( / )
2.Mudah menerima sesuatu pelajaran yang baru.
( / )
3.Bersikap proaktif dalam melaksanakan sesuatu aktiviti.
( / )
4.Suka bermain dan bergaul dengan rakan sebaya.
( / )
5.Suka memberontak jika tidak memenuhi permintaan mereka.
( x )
6.Suka mengganggu rakan lain bermain.
( x )
7.Bersikap hyperaktif, suka membuat bising dan agresif.
( x )
8.Suka bergerak dan sukar dikawal.
( x )
9.Suka ketawa dengan kuat dan sering menunjukkan tingkah laku agresif terhadap rakan-rakan.

( x )
10.Jika sahabat karibnya tidak hadir ke sekolah, kanak-kanak bertindak pasif.
( x )



Kesimpulan
Melalui kajian dan pemerhatian yang telah dilakukan, perkembangan tingkah laku Ayuni berlaku ke arah positif. Hal ini disebabkan kesemua tingkah laku yang ditunjukkan menuju ke arah kebaikan dan dapat membantu guru dalam merancang serta melaksanakan aktiviti. Manakala, tingkah laku yang negatif seperti sifat bergantung terhadap orang lain mengikut keadaan tempat juga boleh menurunkan perasaan yakin diri. Oleh itu, sebagai guru atau penjaga, kita hendaklah menanamkan nilai-nilai yang positif dalam diri kanak-kanak kerana nilai yang positif akan membentuk tingkah laku yang positif pada masa yang akan datang. Oleh itu, saya dapat merumuskan bahawa perkembangan tingkah laku kanak-kanak ini adalah normal. Nilai-nilai yang positif perlu diterapkan dalam diri kanak-kanak supaya perkembangan tingkah laku akan membendung gejala sosial pada masa yang akan datang.

RUMUSAN
Melalui kajian dan pemerhatian yang telah dilakukan, saya dapat membuat rumusan bahawa perkembangan yang berlaku pada kanak-kanak banyak dipengaruhi oleh persekitaran. Persekitaran seseorang kanak-kanak membesar akan membentuk personaliti mereka. Berdasarkan perkembangan kanak-kanak yang dikaji, perkembangan yang berlaku pada kanak-kanak ini adalah normal dan perkembangan yang berlaku mengikut tahap umur. Perkembangan ini akan terus berkembang hingga ke akhir hayat.















Rujukan

Pensyarah
Encik Mohd Yusof bin Basir
Pensyarah Persekitaran yang Responsif untuk Bayi dan Kanak-kanak (KAQ 1033)

Cik Sitti Saidah Hj Saleng
Pensyarah Perkembangan Kanak-kanak dari Perspektif Pendidikan (KAS 1053)

Buku-buku rujukan
Azizah Lebai Nordin (2002), Pendidikan Awal Kanaka-kanak Teori dan Amali : Universiti Malaya Kuala Lumpur
Rohani Abdullah (2001), Perkembangan Kanak-kanak : Universiti Putra Malaysia.

Sumber pautan internet






08:13 0

◀ Past | Home | Present ▶

Credits