aktiviti . . .
QSC1011
GROUP 4 (5)
TUGASAN 2:MENGELOLA DAN MELAKSANAKAN
AKTIVITI PERMAINAN KEMAHIRAN ASAS MOTOR MELALUI ACARA SUKANEKA UNTUK
KANAK-KANAK UNTUK ACARA PRASEKOLAH
SEMESTER 1 SESI 2010/2011
LECT:EN. MAZUKI YA SIM
GROUP MEMBERS:
NUR ALIA AHMAD (E20101000906)
NUR AZIMAH MAHDIN (E20101000895)
NUR HIDAYAH HARUN (E20101000881)
TAJUK TUGASAN 2:
Mengelola dan melaksanakan aktiviti
permainan kemahiran asas motor melalui acara sukaneka untuk kanak-kanak
prasekolah.
TARIKH :10 OKTOBER 2010
MASA :30MINIT
TAHUN:2010
BILANGAN PELAJAR:24
MATAPELAJARAN: KOKURIKULUM
TAJUK PERMAINAN:SHUFFLE
RUN DAN
OBJEKTIF PENGAJARAN
1.
Memupuk
semangat kerjasama dan setiakawan dalam kalangan kanak-kanak.
2.
Melahirkan
kanak-kanak yang cergas dan cerdas.
3.
Melahirkan
individu yang bersemangat,rasa seronok dan gembira.
4.
Meningkatkan
ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam aktiviti sukan.
5.
Memupuk
perpaduan dan integrasi dalam kalangan kanak-kanak.
BAHAN SUMBER PENGAJARAN
v
Wisel
(1)
v
Bola
(4)
v
Skitter
(12)
v
Soft
ball (4)
v
Belon
berisi air (16)
v
Gelong
rotan (24)
NILAI-NILAI MURNI
v
Saling
membantu antara satu sama lain.
v
Bekerjasama
dalam satu kumpulan.
v
Dapat
mengeratkan silaturahim.
v
Meningkatkan
keyakinan diri dalam diri pelajar.
v
Bertolak
ansur dalam satu pasukan.
LANGKAH KESELAMATAN
v
Memastikan
pelajar memakai kasut sepanjang aktiviti dijalankan.
v
Memastikan
pelajar memakai pakaian sukan.
v
Pelajar
yang tidak sihat dikecualikan dalam permainan.
PELAKSANAAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PALAJAR
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran dan Kemahiran
|
Aktiviti
Pengajaran
|
Catatan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Set Induksi
(5minit)
|
Memperkenalkan
permainan yang akan dijalankan.
*bola
digunakan
|
·
Memperkenalkan
bola kepada kanak-kanak.
·
Berbual
mengenai bola dengan kanak-kanak.
(contoh,
siapa pernah main bola,jenis permainan yang pernah mereka main)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 1
(5minit)
|
a. Memberitahu undang-undang permainan.
b. Memastikan pelajar mengikut
peraturan dan undang-undang permainan.
|
·
Pelajar
hendaklah memakai kasut sepanjang aktiviti.
·
Pelajar
tidak dibenarkan melepasi garisan yang ditetapkan sebelum memulakan
permainan.
·
Kumpulan
yang dapat menghabiskan permainan lebih awal dikira sebagai pemenang.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 2
(7minit)
|
Memanaskan badan
(warming up)
|
·
Pelajar
dikehendaki beratur mengikut ketinggian.
·
Yang
paling rendah ke kiri,yang tinggi ke kanan mengikut aturan yang tersusun.
·
Pelajar
dikehendaki mencari pasangan.
·
Mereka
hendaklah memegang tangan rakan dan berpusing mengikut aturan jam.
·
Pelajar
dikehendaki membuat satu bentuk segi empat sama dalam masa tiga minit.
|
kedudukan
pelajar
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 3
(10minit)
|
PERMAINAN 1:
*Shuffle Run
PERMAINAN 2:
*Lambung Kasih
|
·
Pelajar
dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu seramai enam orang.
·
Setiap
kumpulan dibahagi dua.(tiga orang)
·
Mereka
perlu menghadap kumpulan masing-masing.
·
Tiga
orang sebelah kanan,tiga orang di sebelah kiri.
·
Satu
bola diagihkan kepada setiap kumpulan.
·
Pelajar
yang berada di hadapan sebelah kanan akan memulakan permainan setelah wisel dibunyikan.
·
Kanak-kanak
perlu menggelecek bola secara huruf s melalui skitter yang telah disusun.
·
Setelah
selesai mereka dikehendaki memberikan bola tersebut kepada ahli kumpulan di
sebelah kiri yang ada pada baris hadapan.
·
Permainan
diteruskan sehingga semua peserta melakukan aktiviti ini.
·
Kumpulan
yang dapat menyiapkan permainan lebih awal dikira sebagai pemenang.
·
Pelajar
dibahagikan kepada empat kumpulan.
·
Setiap
kumpulan hendaklah beratur dan berada dalam gelong rotan yang telah disusun
dengan jarak yang tertentu.
·
Setelah
itu,sebanyak empat biji belon diagihkan bagi setiap kumpulan.
·
Peserta
pertama hendaklah melambung belon itu kepada peserta seterusnya mengikut
kumpulan masing-masing.
·
Permainan
diulang kepada peserta yang seterusnya.
·
Kumpulan
yang dapat membawa belon itu sampai kepada peserta akhir dengan cepat dan selamat
dikira sebagai pemenang.
|
Kedudukan
Pelajar
Guru
Skitter
P-pelajar
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3minit)
|
Pelajar dikehendaki
beratur.
|
·
Memastikan
pelajar beratur dalam keadaan yang lurus.
·
Tanya
mereka tentang aktiviti ini.(seronok?)
·
Beri
arahan menarik nafas sebagai cool down.
|
|
07:33 0
Credits
- Template: Sweet Nothings
- Photo: Eaphonia
- Tutorials: Qayyum
- Cursor: Cursor-4u
- Bullet: trixinity.net
- Favicon: drikoti.net
- Top Button: Faqihah Husni