aktiviti . . .



QSC1011
GROUP 4 (5)
TUGASAN 2:MENGELOLA DAN MELAKSANAKAN AKTIVITI PERMAINAN KEMAHIRAN ASAS MOTOR MELALUI ACARA SUKANEKA UNTUK KANAK-KANAK UNTUK ACARA PRASEKOLAH

SEMESTER 1 SESI 2010/2011
LECT:EN. MAZUKI YA SIM
GROUP MEMBERS:
NUR ALIA AHMAD (E20101000906)
NUR AZIMAH MAHDIN (E20101000895)
NUR HIDAYAH HARUN (E20101000881)
TAJUK TUGASAN 2:
Mengelola dan melaksanakan aktiviti permainan kemahiran asas motor melalui acara sukaneka untuk kanak-kanak prasekolah.

                                                                                                         TARIKH  :10 OKTOBER 2010
                                                                                        MASA     :30MINIT

TAHUN:2010
BILANGAN PELAJAR:24
MATAPELAJARAN: KOKURIKULUM
TAJUK PERMAINAN:SHUFFLE RUN DAN

OBJEKTIF PENGAJARAN
1.    Memupuk semangat kerjasama dan setiakawan dalam kalangan kanak-kanak.
2.    Melahirkan kanak-kanak yang cergas dan cerdas.
3.    Melahirkan individu yang bersemangat,rasa seronok dan gembira.
4.    Meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam aktiviti sukan.
5.    Memupuk perpaduan dan integrasi dalam kalangan kanak-kanak.
BAHAN SUMBER PENGAJARAN

v  Wisel (1)
v  Bola  (4)
v  Skitter (12)
v  Soft ball (4)
v  Belon berisi air (16)
v  Gelong rotan (24)

NILAI-NILAI  MURNI

v  Saling membantu antara satu sama lain.
v  Bekerjasama dalam satu kumpulan.
v  Dapat mengeratkan silaturahim.
v  Meningkatkan keyakinan diri dalam diri pelajar.
v  Bertolak ansur dalam satu pasukan.

LANGKAH KESELAMATAN

v  Memastikan pelajar memakai kasut sepanjang aktiviti dijalankan.
v  Memastikan pelajar memakai pakaian sukan.
v  Pelajar yang tidak sihat dikecualikan dalam permainan.




PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PALAJAR

Langkah/
Masa
Isi Pelajaran dan Kemahiran
Aktiviti Pengajaran
Catatan
Set Induksi
(5minit)
Memperkenalkan permainan yang akan dijalankan.
*bola digunakan
·         Memperkenalkan bola kepada kanak-kanak.
·         Berbual mengenai bola dengan kanak-kanak.
(contoh, siapa pernah main bola,jenis permainan yang pernah mereka main)

Langkah 1
(5minit)

a.    Memberitahu undang-undang permainan.
b.    Memastikan pelajar mengikut peraturan dan undang-undang permainan.
·         Pelajar hendaklah memakai kasut sepanjang aktiviti.
·         Pelajar tidak dibenarkan melepasi garisan yang ditetapkan sebelum memulakan permainan.
·         Kumpulan yang dapat menghabiskan permainan lebih awal dikira sebagai pemenang.

Langkah 2
(7minit)

Memanaskan badan
(warming up)
·         Pelajar dikehendaki beratur mengikut ketinggian.
·         Yang paling rendah ke kiri,yang tinggi ke kanan mengikut aturan yang tersusun.
·         Pelajar dikehendaki mencari pasangan.
·         Mereka hendaklah memegang tangan rakan dan berpusing mengikut aturan jam.
·         Pelajar dikehendaki membuat satu bentuk segi empat sama dalam masa tiga minit.

kedudukan
pelajar
 












Langkah 3
(10minit)
PERMAINAN 1:
*Shuffle Run



































PERMAINAN 2:
*Lambung Kasih
·         Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu seramai enam orang.
·         Setiap kumpulan dibahagi dua.(tiga orang)
·         Mereka perlu menghadap kumpulan masing-masing.
·         Tiga orang sebelah kanan,tiga orang di sebelah kiri.
·         Satu bola diagihkan kepada setiap kumpulan.
·         Pelajar yang berada di hadapan sebelah kanan akan memulakan permainan setelah wisel dibunyikan.
·         Kanak-kanak perlu menggelecek bola secara huruf s melalui skitter yang telah disusun.
·         Setelah selesai mereka dikehendaki memberikan bola tersebut kepada ahli kumpulan di sebelah kiri yang ada pada baris hadapan.
·         Permainan diteruskan sehingga semua peserta melakukan aktiviti ini.
·         Kumpulan yang dapat menyiapkan permainan lebih awal dikira sebagai pemenang.


·         Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
·         Setiap kumpulan hendaklah beratur dan berada dalam gelong rotan yang telah disusun dengan jarak yang tertentu.
·         Setelah itu,sebanyak empat biji belon diagihkan bagi setiap kumpulan.
·         Peserta pertama hendaklah melambung belon itu kepada peserta seterusnya mengikut kumpulan masing-masing.
·         Permainan diulang kepada peserta yang seterusnya.
·         Kumpulan yang dapat membawa belon itu sampai kepada peserta akhir dengan cepat dan selamat dikira sebagai pemenang.

 



















Kedudukan
 


  Pelajar

 

   Guru
 


  Skitter















Oval: P
 












P-pelajar
Penutup
(3minit)
Pelajar dikehendaki beratur.
·         Memastikan pelajar beratur dalam keadaan yang lurus.
·         Tanya mereka tentang aktiviti ini.(seronok?)
·         Beri arahan menarik nafas sebagai cool down.





07:33 0

◀ Past | Home | Present ▶

Credits