TEORI MILDRED PARTEN, TEORI PIAGET, TEORI SIGMURD FREUD


logo.jpg
KAI 1043
BERMAIN SEBAGAI PEDAGOGI PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

TUGASAN:
TEORI MILDRED PARTEN, TEORI PIAGET, TEORI SIGMURD FREUD
NAMA                                    :NUR ALIA BINTI AHMAD
NO. MATRIK                                    :E20101000906
PROGRAM                            :DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
SEMESTER                            :SESI 2 2010/2011
KUMP. KULIAH                  :B
DISEDIAKAN KEPADA:
NAMA PENSYARAH          :ENCIK KAMARUDDIN BIN DAUD
TARIKH SERAHAN                        :07 FEBRUARI 2011
MILDRED PARTEN
Kanak-kanak belajar melalui proses bermain. Oleh itu, ramai pendidik-pendidik awal kanak-kanak berminat untuk mengkaji mengenai sesuatu permainan. Hasil kajian Mildred Parten, beliau telah mengelaskan main ke dalam enam kategori. Tahap-tahap ini dikenali sebagai, unoccupied play, solitary play (independent), onlooker play, parallel play, associative play, cooperative play.
            Unoccupied play bermaksud kanak-kanak tersebut bergerak di kelas dari satu tempat ke tempat yang lain sambil memerhati kawan-kawan yang lain tetapi tidak bermain. Kanak-kanak ini tidak bermain dengan sesuatu atau sesiapa tetapi mereka hanya duduk atau berdiri tanpa melakukan sesuatu yang dapat diperhatikan. Manakala solitary play pula bermaksud kanak-kanak hanya bermain secara sendirian, mereka tidak melibatkan kanak-kanak lain yang duduk berhampiran dengannya. Mereka bermain tanpa menghiraukan apa yang dilakukan oleh kanak-kanak yang ada di sekitar mereka. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak  membina menara menggunakan blok-blok dan secara keseluruhannya mengabaikan apa yang dilakukan oleh kanak-kanak lain yang ada dalam bilik yang sama. Selain itu, onlooker play pula bermaksud kanak-kanak memerhatikan kanak-kanak yang lain bermain tetapi tidak melibatkan diri dalam permainan. Mereka ini mungkin melibatkan diri dalam perbualan tetapi tidak mengikuti aktiviti yang dilakukan oleh rakan-rakan mereka yang lain. Kanak-kanak ini fokus terhadap aktiviti yang dilakukan oleh kanak-kanak lain tetapi tidak melibatkan diri dalam melakukan aktiviti tersebut. Seterusnya ialah parallel play. Kanak-kanak ini bermain benda yang sama tetapi setiap orang bermain secara sendirian. Apa yang dilakukan oleh seorang kanak-kanak tidak bergantung kepada apa yang dilakukan oleh kanak-kanak yang lain. Sebagai contoh seorang kanak-kanak bermain puzzle, tanpa selesai bermain kanak-kanak tersebut meninggalkan meja permainan, kanak-kanak yang lain akan terus menyambung permainan tersebut.  Seterusnya, assosiative play, Kanak-kanak ini berinteraksi dengan kanak-kanak lain dan berkongsi peralatan mainan. Aktiviti ini merupakan aktiviti yang tidak terancang. Contohnya ialah main kejar-kejar. Akhir sekali, cooperative play, kanak-kanak bermain dalam satu bentuk sosial yang melibatkan permainan bersama dan berkongsi aktiviti. Sebagai contoh, kanak-kanak bekerjasama membuat binaan dari bongkah.

JEAN PIAGET
Jean Piaget merupakan seorang ahli biologi yang berbangsa Swiss. Apabila beliau bekerja dengan seorang ahli psikologi Perancis Alfred Binet yang membina ujian kecerdasan,beliau mula berminat dengan pemikiran kanak-kanak. Beliau telah membuat penyelidikan di Institut Jacques Rousseau dan membina kaedah klinikal dalam temubual serta membuat pemerhatian terhadap kanak-kanak.
            Sumbangan Piaget lebih berfokus kepada sumbangan kognitif.  Beliau membahagikan perkembangan kognitif kanak-kanak kepada empat tahap iaitu deria motor (0-2 tahun), praoperasi (2-7 tahun), operasi konkrit (7-11tahun) serta operasi formal (11 tahun ke atas). Pengetahuan dibina melalui proses organisasi yang dikenali sebagai skema, asimilasi, akomodasi dan keseimbangan. Perkembangan deria motor berlaku apabila kanak-kanak mengguna deria motor dan deria yang lain untuk meninjau dan memahami persekitaran. Manakala, perkembangan praoperasi pula berlaku apabila kanak-kanak berfikir secara simbolik untuk menyelesaikan masalah, tetapi pemikiran mereka masih tidak logik dan mudah dipengaruhi oleh persepsi yang berlainan. Perkembangan operasi konkrit pula berlaku apabila kanak-kanak mula berfikir secara logik dan konkrit serta mementingkan diri sendiri. Mereka menyelesaikan masalah secara proses cuba-jaya. Akhir sekali ialah operasi formal, iaitu apabila boleh berfikir secara abstrak dan mengetahui akibat jangka panjang mengenai perbuatan mereka. Skema adalah struktur kognitif atau mental yang membolehkan individu mengurus dan menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran. Skema adalah proses mencipta, memperhalus, membuat perubahan, menyusun dan mengurus. Apabila seorang bayi dilahirkan, skema sedia ada pada bayi itu ialah menghisap susu dan menggenggam. Apa sahaja benda yang dimasukkan ke mulutnya akan dihisapnya. Seperti puting susu atau jari tangan. Bayi berkenaan masih belum dapat membezakan yang mana satu akan mengeluarkan susu atau sebaliknya, kerana hanya ada satu sahaja skema iaitu menghisap. Asimilasi merupakan proses kognitif di mana seseorang menyatukan maklumat-maklumat baru atau pengalaman-pengalaman baru ke dalam skema yang sedia ada, iaitu penyerapan (fitting) maklumat baru ke dalam struktur sedia ada. Asimilasi berlaku sepanjang masa kerana manusia sentiasa melalui pelbagai maklumat dan pengalaman. Keadaan ini boleh disamakan dengan sebuah belon yang semakin membesar apabila ditiupkan angin ke dalamnya. Oleh itu, perubahan yang berlaku adalah secara kuantitatif atau bukan kualitatif. Akomodasi atau penyesuaian diri dan menghasilkan perubahan kualitatif serta perkembangan skema (development of schema). Jika maklumat yang diterima sesuai dengan skema yang ada, maka ia akan diserap ke dalam skema, sebaliknya jika maklumat itu tidak sesuai, maka maklumat itu akan ditolak atau diubah atau diubahsuai. Oleh itu, proses penyesuaian diri berlaku apabila skema yang sedia ada diubahsuai untuk digabungkan dengan maklumat-maklumat atau pengalaman-pengalaman baru. Peningkatan maklumat dan pengalaman ini meningkatkan tahap skema sedia ada. Proses ini berlaku secara berterusan sehingga seseorang itu mencapai tahap pemahaman yang stabil dan mantap bagi satu-satu kemahiran tertentu.Keseimbangan akan tercapai apabila seseorang kanak-kanak menyeimbangkan proses penyerapan dan pengubahsuaian. Contohnya, apabila seseorang kanak-kanak menerima maklumat baru, ia akan menyerap maklumat itu ke dalam skemanya. Sekiranya ia berjaya proses keseimbangan akan tercapai. Sebaliknya, jika ia tidak dapat diserap, maka maklumat itu akan diubahsuai melalui pengubahsuaian skema atau mencipta skema yang baru. Jikalau maklumat baru itu dapat disesuaikan, maka tahap keseimbangan akan tercapai. Proses ini berlaku secara berterusan bermula dari bayi sehingga dewasa.

SIGMURD FREUD
Sigmurd Freud terkenal dengan teori psikoanalisis. Teori ini menerangkan mengenai tiga alam kesedaran iaitu alam sedar, alam pra-sedar, dan alam tidak sedar. Alam sedar ialah pemikiran, perasaan dan ingatan. Manakala, alam pra-sedar merujuk kepada pengalaman, ingatan persepsi dan perasaan. Akhir sekali, alam tidak sedar pula ialah bahagian terbesar dan pendorong asas kepada tingkah laku yang mengandungi semua naluri serta keinginan manusia. Menurut Sigmurd Freud, terdapat tiga elemen perkembangan personaliti manusia iaitu Id, ego dan superego. Id ialah sikap yang hanya tahu mendesak dan memaksa. Sifatnya suka kepada keseronokan dan kegembiraan dan kepuasan. Id tidak pernah matang dan membesar dan bersifat tidak rasional, tidak bermoral. Dorongan yang dilakukan oleh id bersifat di bawah sedar. Manakala, perkembangan personaliti manusia ego pula mengutamakan pemikiran logik, berkembang secara berperingkat, elemen tahap sedar, penuh dgn persepsi serta inginkan kemajuan dan boleh menyesuaikan diri. Ia merupakan tenaga eksekutif yang mengawal jenis tindakan yang akan dilakukan, memilih persekitaran yang sesuai. Ia juga terpaksa menangung beban dan tanggungjawab kerana terpaksa menjadi orang tengah di antara id dan superego. Ego perlu waras dan rasional. Akhir sekali ialah perkembangan personaliti superego yang menyerupai hati nurani, merupakan komponen sosial dan moral serta bertanggungjawab menentukan sesuatu tingkah laku itu baik atau buruk berdasarkan kepada pendidikan yang diterimanya sejak awal dulu, ia bersifat idealistik. Dapat melahirkan ganjaran yang berupa penghargaan diri dan denda apabila rasa bersalah dan kritik diri. Sigmurd Freud juga mengelaskan beberapa peringkat perkembangan iaitu oral (0-18 bulan), anal (2-4 tahun), falik (4-6 tahun), latensi (6-12 tahun) dan genital (12 tahun ke atas).

http://webspace.ship.edu/cgboer/freudsmind.gif

Teori Psikoanalisis Sigmurd Freud












John Lock
o   Proses pembelajaran lebih penting daripada hasil pembelajaran, proses pembelajaran dianggap matlamat terakhir pendidikan.
o   Pengasas aliran environmentalisme - keadaan semula jadi manusia bukan ditentukan semasa lahir, tetapi dipengaruhi faktor persekitaran.
o   Individu menerima pengetahuan hasil pengalamannya yang dikaitkan dengan tabula rasa atau blank slate.

Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)
o   Dikenali dengan buku Emile.
o   Pandangannya disebut naturalisme (meninggalkan pengaruh masyarakat).
o   Sumbangan – huraian mengenai cirri kanak-kanak mengikut peringkat umur yang telah membentuk kurikulum yang disusun mengikut peringkat umur.

Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827)
o   Terpengaruh dengan idea Rousseau dan bukunya Emile.
o   Buka sekolah di ladang yang dikenali sebagai Neuhof.
o   Mengaplikasi pendapat Rousseau. Mengasuh anaknya Jean-Jacques – tidak dapat membaca dan menulis semasa berumur 12 tahun.(menghidap penyakit epileptik)
o   Sumbangan beliau pembentukan kaedah pengajaran yang sesuai dengan keperluan individu.
o   Percaya kepada kumpulan pelbagai umur atau multiage grouping. (kanak-kanak tua membantu kanak-kanak muda).

Robert Owen (1771-1858)
o   Merupakan environmentalis.
o   Membuka sekolah kanak-kanak Infant School 1816 di New Lanark,Scotland.
o   Untuk kanak-kanak 18 bulan hingga 10 tahun sementara ibu bapa mereka bekerja di kilang kapas kepunyaanya.
o   Pembukaan sekolah sama di London.
o   Matlamatnya membawa kanak-kanak keluar daripada ibu bapa mereka yang tidak berpelajaran.
o   Membuka sekolah malam untuk pekerjanya.

Friedrich Froebel (1782-1852)
o   Bapa kindergarten.
o   Mengasaskan sekolah taman asuhan kanak-kanak 1837.
o   Menggunakan konsep unfolding yang diasaskan Comenius dan Pestalozzi.
o   Peranan pendidik ialah membuat pemerhatian terhadap natural unfolding dan menyediakan aktiviti apabila mereka telah bersedia.
o   Kindergarten perlu dipenuhi keindahan bagi menarik minat kanak-kanak.
o   Pengajaran dan pembelajaran menekankan kaedah bermain dan belajar melalui praktikal.
o   Membahagikan proses perkembangan kepada tiga peringkat iaitu bayi(infancy), awal kanak-kanak(early childhood), dan peringkat kanak-kanak(childhood).
o   Cipta alat-alat geometri dikenali sebagai gift.
Maria Montessori (1870-1952)
o   Penubuhan sekolah kanak-kanak cacat di Rome 1899.
o   Sumbangan 1904, menubuhkan sekolah kanak-kanak di kawasan slum yang merupakan rehousing programme dikenali Casa dei Bambini atau Rumah Kanak-kanak.
o   Menekankan penggunaan deria.
o   Semenjak lahir sehingga tiga tahun- dikenali sebagai unconscious absorbent mind.
o   3-6 tahun – digelar conscious absorbent mind.
o   Percaya adanya masa sensitive dan dinamakan kesediaan (readiness).
Kaedah Montessori
1.    Practical life – pendidikan untuk perkembangan motor kasar.
2.    Sensory material – untuk melatih deria.
3.    Academic material – untuk mengajar menulis, membaca dan matematik.

Lev Vigotsky (1896-1934)
o  Potensi perkembangan kognitif terbatas pada masa-masa tertentu yang dikenali Zon of Proximal Development (ZPD).
Howard Gardner
o   Bukunya bertajuk Artful Scribbles – mengkaji mengenai kreativiti.
o   Sumbangan – Teori Pelbagai Kecerdasan (multiple intelligence).

Al-Ghazali (1058-1111)
o   Terkenal dengan buku Ihya’ Ulumuddin.
o   Menekankan adab makan.
o   Mementingkan unsur ganjaran.

Ibnu Khaldun (1332-1406)
o   Bukunya Muqaddimah.
o   masa belajar tidak harus panjang.
o   Kanak-kanak tidak harus diajar perkara-perkara susah.
o   Belajar daripada mudah kepada susah.
o   Tidak harus dibebankan dengan perkara di luar kemampuan mereka.


Albert Bandura
o   Melalui peniruan
o   Teori pembelajaran sosial
1.    Perhati
2.    Ingat
3.    Reproduksi
4.    Peneguhan 

07:37 0

◀ Past | Home | Present ▶

Credits