ciri-ciri perkembangan kanak-kanak 3-4 tahun

KAI
1043
BERMAIN
SEBAGAI PEDAGOGI PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
NAMA AHLI:
NUR ALIA AHMAD
E20101000906
NUR AMALINA MOHD
FADZIL E20101000906
ZUWAIRIABANU SHEKH
DAUD E20101000912
SITI AISHAH MAHUDIN
E20101000903
FATMAH BASYIRAH HARUN
E20101000915
PROGRAM : DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
SEMESTER : SESI 2 2010/2011
KUMPULAN : B
DISEDIAKAN KEPADA:
NAMA PENSYARAH :ENCIK KAMARUDDIN BIN DAUD
TARIKH SERAHAN :07 FEBRUARI 2011
CIRI-CIRI KANAK-KANAK BERUMUR 3 – 4 TAHUN
Perkembangan Sosial
1. Mula menyedari diri sebagai seseorang
individu dan sebahagian daripada
masyarakat.
- Tahu bagaimana menyesuaikan diri dalam keluarga dan ketika bersama kawan .
- Mula membina perhubungan positif dengan kanak-kanak lain dan orang dewasa .
- Boleh bekerjasama semasa bermain ,menunggu giliran dan berkongsi mainan.
- Mula mempengaruhi rakan sebaya dari segi sikap dan imej diri.
- Mempelajari cara meneroka sesuatu pengalaman pembelajaran dengan meniru orang dewasa dan kanak-kanak lain.
Perkembangan Fizikal
- Boleh naik tangga tanpa pertolongan serta dapat menukar kaki semasa menaiki tangga.
- Mereka gemar membina blok atau bongkah-bongkah menjadi menara.
- Menunjukka peningkatan guna kawal crayon dan marker semasa melukis.
- Boleh melompat melalui objek yang tinggi iaitu 5 – 6 inci dengan kedua-dua belah kaki.
- Boleh memegang crayon atau pen dengan baik.
Perkembangan Kognitif
- Rasa ingin tahu yang amat mendalam yang diikuti minat untuk mencuba perkara yang baru.
- Boleh mengenal unsur persamaan, perbezaan dan corak.
- Boleh mengetahui warna-warna yang terdapat disekelilingnya.
- Boleh membuat pengecaman dan menyenaraikan ciri-ciri.
5. Boleh
mengatur objek mengikut urutan.
Perkembangan Emosi
- Boleh menunjukkan perasaan kasih sayang dengan kata-kata..
- Mula menunjukkan perasaan malu .
- Mengenali perasaan sendiri dan dapat mengawal perasaan.
- Memahami perasaan orang lain dan tahu memberi respon yang betul.
- Mula mempelajari cara untuk mengawal diri (disiplin) dengan bantuan dan bimbingan orang dewasa.
CONTOH PERMAINAN YANG MEMPUNYAI SEMUA ASPEK PERKEMBANGAN
CONTOH PERMAINAN:
BALING TIN
CARA BERMAIN
SEBELUM BERMAIN:
1) Pastikan
semua bahan lengkap.
2) Mengumpulkan
kanak-kanak di padang permainan/di tempat yang ingin bermain.
3) Guru
membahagikan kanak-kanak kepada dua kumpulan.
4) Tin
di susun secara menegak.
5) Tetapkan
jarak mengikut kesesuaian umur kanak
-kanak.
SEMASA BERMAIN:
1)
Pemain
terdiri daripada kumpulan
A dan kumpulan B.
kumpulan A- pihak
bermain
kumpulan B- pihak
lawan
2) Pihak yang
bermain yang berada
di hadapan (pertama) memulakan
permainan dengan cuba melontarkan bola
ke arah susunan
tin sebanyak 3 kali.
3) Jika susunan
tin tidak jatuh , kanak-kanak yang berada
di barisan atau
yang seterusnya akan meneruskan balingan.
4) Jika
berjaya,kumpulan pihak lawan(kumpulan B) akan berusaha membaling pundi kacang
ke arah pihak bermain(kumpulan A) – semasa pihak bermain cuba menyusun tin yang
telah diruntuhkan.
5) Jika
pihak bermain terkena pundi kacang, ahli pemain tersebut dikira ‘mati’ dan akan
dikeluarkan daripada permainan.
6) Jika
pihak bermain berjaya menyusun kembali ke semua tin sebelum ke semua ahli
‘mati’,mereka akan mendapat satu mata.
FAEDAH PERKEMBANGAN EMOSI, FIZIKAL, KOGNITIF DANSOSIAL DALAM
PERMAINAN
FIZIKAL
ü Dapat
memperkembangkan motor kasar kanak-kanak dalam permainan ini
ü Kanak-kanak
dapat meningkatkan kemahiran mereka dengan menggunakan bahagian-bahagian
anggota badan mereka untuk bersenam sebelum permainan dimulakan.
ü Dapat
menyihatkan badan dengan aktiviti yang dapat mengeluarkan peluh seperti permainan
baling tin.
SOSIAL
ü kanak-kanak
dapat bersosial dengan rakan dari pelbagai peringkat umur.
ü Memberi
peluang kepada kanak-kanak tersebut untuk menyesuaikan perlakuan dan tingkah
laku mereka dengan orang lain.
ü Bersosial
juga membolehkan kanak-kanak memberikan pendapat mereka sendiri dengan rakan
yang lain.
ü Permainan
ini dapat memberi kanak-kanak pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran
bersosial.
ü Kanak-kanak belajar bagaimana
mengadakan perhubungan sosial.
ü Kanak-kanak belajar bekerjasama dan
bertolak ansur.
ü Kanak-kanak
belajar bagaimana menyelesaikan masalah dalam kumpulan masing-masing apabila
berlaku sesuatu perkara.
EMOSI
ü Kanak-kanak
dapat mengawal emosi mereka ketika bermain.
ü Permainan
ini juga membolehkan kanak-kanak belajar berkongsi kuasa.
KOGNITIF
ü Membantu kanak-kanak dalam
perkembangan intelek
ü Kanak-kanak juga belajar memerhati situasi yang
berlaku di sekelilingnya.
ü Kanak-kanak dapat meningkatkan
perkembangan bahasa.
PERMAINAN PUZZLE
FIZIKAL:
ü Meningkatkan
perkembangan motor halus kanak-kanak.
SOSIAL:
ü Meningkatkan
interaksi kanak-kanak dengan rakan sebaya.
ü Memupuk
sikap kerjasama dalam kalangan kanak-kanak
ü Kanak-kanak
belajar bagaimana menyelesaikan masalah dalam kumpulan masing-masing apabila
berlaku sesuatu perkara.
EMOSI
ü Kanak-kanak
belajar mengawal emosi ketika bermain.
ü Kanak-kanak
yang berjaya menyelesaikan permainan akan merasa gembira manakala kanak-kanak
yang tidak berjaya menyelesaikan permainan akan berasa kecewa.
KOGNITIF
ü Kanak-kanak
perlu berfikir untuk menyelesaikan masalah.
ü Dapat
meningkatkan kemahiran berbahasa kanak-kanak.
PERMAINAN TANAH LIAT
FIZIKAL
ü Meningkatkan
kemahiran motor halus kanak-kanak.
SOSIAL
ü Kanak-kanak
dapat bersosial bersama rakan sebaya.
ü Kanak-kanak
belajar menyelesaikan masalah apabila berlaku sesuatu perkara.
ü Dapat
membina perhubungan yang positif bersama rakan sebaya.
ü Kanak-kanak
dapat mempelajari cara meneroka sesuatu pengalaman pembelajaran dengan meniru
kanak-kanak yang lain.
EMOSI
ü Kanak-kanak
dapat meluahkan emosi melalui permainan ini.
ü Kanak-kanak
akan belajar cara meregulasi emosi semasa bermain.
KOGNITIF
ü Kanak-kanak
dapat mengenal pelbagai warna.
ü Meningkatkan
daya kreativiti kanak-kanak-kanak.
ü Meningkatkan
kemahiran berbahasa kanak-kanak.
KESIMPULAN
ü Kanak-kanak
belajar melalui aktiviti permainan.
ü Aktiviti
permainan dapat meningkatkan perkembangan kanak-kanak dari aspek emosi,fizikal,
sosial dan kognitif.
ü Oleh
itu, aktiviti pembelajaran melalui permainan perlu disesuaikan mengikut
peringkat umur kanak-kanak.
07:44 0 
Credits
- Template: Sweet Nothings
- Photo: Eaphonia
- Tutorials: Qayyum
- Cursor: Cursor-4u
- Bullet: trixinity.net
- Favicon: drikoti.net
- Top Button: Faqihah Husni