TEORI/TOKOH DAN KAITAN BELAJAR MELALUI MAIN


TEORI/TOKOH DAN KAITAN BELAJAR MELALUI MAIN
            Terdapat beberapa teori yang menekankan aktiviti bermain dalam pembelajaran kanak-kanak. Antaranya, teori konstruktivisme iaitu teori berkaitan dengan kanak-kanak membina konsep berdasarkan penerokaan kendiri. Jean Piaget merupakan ahli kostruktivis. Teori ini menekankan bagaimana kanak-kanak membina konsep berdasarkan pengalaman mereka berinteraksi dengan alam persekitaran. Kanak-kanak akan meneroka dan berfikir hasil daripada interkasinya dengan alam. Oleh itu, mereka akan dapat meningkatkan perkembangan mereka. Melalui aktiviti bermain, kanak-kanak perlu berinteraksi dengan alam, jadi kanak-kanak akan dapat meningkatkan perkembangan fizikal dan mental mereka dengan baik. Piaget menggambarkan bagaimanapenerokaan kanak-kanak dari aspek psikomotor akhirnya bertukar kepada peringkat yang lebih sofistikated dan berakhir dengan proses yang lebih abstrak dalam bentuk simbolik dan bahasa.
            Selain itu, Model Montessori juga menyatakan bahawa sesebuah pusat pendidikan awal kanak-kanak perlu dilengkapi dengan taman permainan, kawasan yang luas serta mempunyai alat-alat permainan yang menarik. Model ini menekankan penggunaan deria yang mampu meningkatkan perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak secra menyeluruh dan efektif. Beliau juga mencipta pelbagai alat untuk mengembangkan kemahiran kanak-kanak. Antaranya ialah, menara berwarna merah jambu, tangga berwarna coklat, blok silinder, botol untuk bauan dan sebagainya. Oleh itu, jelaslah permainan dapat menarik perhatian serta minat kanak-kanak untuk belajar serta meningkatkan perkembangan fizikal mahupun mental mereka.
            Akhir sekali, pendekatan Reggio Emilia juga menekankan aktiviti permainan yang dikenali sebagai ‘projek’. Ciri yang menarik dalam program ini ialah adanya sebuah ateliar iaitu studio khas atau bengkel tempat kanak-kanak dan guru menggunakan pelbagai bahanuntuk melahirkan perasaan mereka. Model ini mementingkan minat serta kecenderungan kanak-kanak. Oleh itu, tajuk projek yang dilaksanakan oleh kanak-kanak juga merupakan hasil daripada soalan yang dikemukakan mereka kepada guru (iaitu tajuk berasaskan idea mereka sendiri). Oleh itu, hal ini dapat menarik minat kanak-kanak untuk belajar melalui permainan. Guru-guru perlu kreatif dalam menyediakan permainan yang dapat merangsang minda kanak-kanak. Jelaslah bahawa permainan amat penting dalam kehidupan kanak-kanak yang dapat membantu meningkatkan proses pembelajaran kanak-kanak.  

07:46 0

◀ Past | Home | Present ▶

Credits