contoh laporan

KAQ
1033
PERSEKITARAN
PEMBELAJARAN YANG RESPONSIF UNTUK BAYI DAN KANAK-KANAK
PENSYARAH : PUAN MASITAH BINTI MUSA
PROGRAM :
DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
KOD
PROGRAM : A2520
SEMESTER :
3 SESI 1 2011/2012
KUMP. KULIAH :
B
|
NAMA AHLI
|
NO MATRIK
|
|
NUR
ALIA BINTI AHMAD
|
E20101000906
|
|
ZUWAIRIABANU
SHEKH DAUD
|
E20101000912
|
|
NUR
HIDAYAH HARUN
|
E20101000881
|
|
NUR
AMALINA MOHD FADZIL
|
E20101000909
|
|
NUR
AZIMAH MAHDIN
|
E20101000895
|
|
NUR
HIDDRIYAH NOR AFFANDI
|
E20101000875
|
|
SUNATUL
MAZIDAH
|
E20101000
|
|
NOOR
SOLEHA GHAZALI
|
E20101000
|
|
NUR
FATIHAH MOHD KETAR
|
E20101000
|
|
NUR
AIDIL FITRIYAH KHAN
|
E20101000
|
|
LING
LEH KING
|
E20101000
|
PENGHARGAAN
Assalamualaikum w.b.t. dan salam 1 Malaysia..
Sebelum
memulakan bicara, kami ingin mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan
izin dan limpah kurnia-Nya kami berjaya menyiapkan tugasan ini pada masa yang
telah ditetapkan.
Saya juga ingin mengucapkan penghargaan dan terima
kasih yang tidak terhingga terutamanya kepada pensyarah kursus Penjagaan Bayi
dan Kanak-kanak yang Berkualiti (KAQ1053) iaitu Puan Masitah Musa serta
pensyarah-pensyarah lain yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung.
Beliau juga tidak jemu-jemu memberi tunjuk ajar, bimbingan dan nasihat kepada
kami dalam menyiapkan tugasan ini. Segala ilmu yang kami perolehi akan kami
manfaatkan dengan semaksima mungkin.
Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang selalu
memberi tunjuk ajar, berkongsi maklumat dan memberi dorongan serta semangat
dalam menyiapkan tugasan ini. Untuk menyiapkan tugasan ini, sumber utama yang
kami rujuk adalah pensyarah kursus ini serta rakan-rakan yang mengikuti program
yang sama untuk bertukar-tukar pendapat dan cadangan. Kami juga telah
mendapatkan maklumat daripada pensyarah-pensyarah lain sebagai rujukan tambahan
untuk memantapkan lagi tugasan kami ini.
Walaupun kami menghadapi pelbagai dugaan dan
cabaran serta kekangan masa untuk mengumpul bahan dan membuat rujukan di pusat
sumber, namun sagala kepayahan pasti ada pulangannya. Di samping itu juga,
ribuan terima kasih diucapkan kepada rakan-rakan sekumpulan, keluarga yang sudi
membantu dan memberi semangat serta dorongan untuk menyiapkan tugasan ini.
Akhir bicara, kami mengucapkan jutaan terima kasih
sekali lagi kepada pensyarah-pensyarah di atas bimbingan serta tunjuk ajar
selama saya mengikuti program PAKK ini.
PENGENALAN
Kami
telah diberi tugasan berkumpulan bagi kursus Penjagaan Bayi dan Kanak-kanak yang Berkualiti (KAQ1053) bagi
menjalankan khidmat masyarakat di tadika ataupun taska. Setelah berbincang,
terdapat beberapa cadangan tadika yang telah pun disenaraikan. Akhirnya, kami
telah membuat keputusan untuk menjalankan kerja amal di Tadika Kurnia Minda
yang berada di Taman Bernam. Setelah berbincang dengan pengurus tadika
berkenaan, kami berbesar hati untuk meneruskan kajian di tadika tersebut.
Pengurus tadika berkenaan yang
menggelarkan dirinya sebagai ‘umi’ sedikit sebanyak berkongsi pengalaman
mengurus tadika dan memberi cadangan dan nasihat dalam melaksanakan aktiviti.
OBJEKTIF KAJIAN :
1.
Memenuhi kriteria
kerja kursus bagi subjek Persekitaran Pembelajaran Yang Responsif untuk Bayi
dan Kanak-kanak.
2.
Dapat mengetahui
lebih lanjut mengenai perkembangan seseorang kanak-kanak supaya dapat
menyediakan pelbagai aktiviti bagi merangsang perkembangan mereka.
3.
Supaya kami dapat
meningkatkan ilmu pengetahuan dalam menyediakan keperluan kanak-kanak.
4.
Supaya kita dapat
memberi tumpuan terhadap masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak yang
bermasalah.
5.
Bagi mengatasi dan
mencegah supaya perkembangan kanak-kanak dapat berlaku dengan baik dan berkesan
serta terhindar dari ketinggalan dalam pembelajaran dan terbantut perkembangan.
6.
Agar guru-guru
memenuhi dan menyediakan aktiviti yang dapat merangsang perkembangan mengikut
peringkat umur dan tahap perkembangan.
LAPORAN BENGKEL PERKEMBANGAN DAN
KEPERLUAN KANAK-KANAK
SEBELUM
Sebelum melaksanakan bengkel ini, kami
telah mengadakan perbicangan awal mengenai bengkel yang akan kami laksanakan
iaitu pada 13 Februari 2011 setelah mendapat tugasan selama seminggu. Kami
menyelidik dan meneliti bagaimana sesuatu bengkel dapat dilaksanakan. Pelbagai
idea dijana melalui perjumpaan pada kali pertama. Beberapa cadangan dan
keperluan asas dibincangkan melalui mesyuarat ini. Seterusnya, kami melantik
ahli jawatankuasa pelaksana program bagi melancarkan program tersebut.
Jawatan dibahagikan mengikut undian
supaya masing-masing mendapat bidang tugas yang bersesuaian dengan kemahiran. Seminggu kemudian iaitu 20 Februari 2011, setiausaha
menghubungi guru tersebut bagi mendapatkan pengesahan kehadiran dan
persetujuannya dalam memberi ceramah tersebut. Setelah itu, ahli jawatankuasa
penyediaan tempat bersusah payah mencari tempat untuk melaksanakan bengkel ini.
Mereka juga perlu mendapatkan beberapa tarikh yang sesuai bagi melaksanakan
program ini.
Seterusnya, kami sekali lagi ke
sekolah untuk berunding dengan guru tersebut mengenai masa, tarikh dan tajuk
ceramah yang akan dilancarkan. Selain itu juga, setiausaha program menyiapkan
kertas kerja bagi mendapat pengesahan daripada dekan fakulti. Kepayahan dalam
mendapatkan pengesahan kerana beliau sering sibuk dalam kerjanya. Pada 28
Februari 2011, pengarah program menghantar kerja yang telah siap kepada dekan
fakulti. Pada 4 Mac 2011, kertas kerja kami mendapat pengesahan daripada dekan.
Selepas itu, kami mengadakan beberapa
perjumpaan lagi bagi memastikan masing-masing melaksanakan tugas dengan baik.
Sebarang permasalahan yang timbul turut dibincangkan. Kami meminta pendapat
beberapa kumpulan lain bagi memastikan kesemua yang dirancang berjalan lancar.
Sebagai contoh, ahli jawatankuasa penyediaan makanan menempah serta membanding
harga kedai-kedai yang meyediakan perkhidmatan katering. Manakala, ahli
jawatankuasa teknikal dan publisiti telah memastikan bahan yang diperlukan oleh
penceramah telah disediakan. Selain itu, mereka juga telah memeriksa peralatan
seperti microfon, projector dan sebagainya berfungsi dengan baik. Ahli jawatankuasa
pengelola program pula cuba memastikan bahawa tentatif program bersesuaian dan
dapat dilaksanakan mengikut masa yang telah ditetapkan.
Pada 10 Mac 2011, kami telah
bersama-sama datang awal dan menyediakan pelbagai kelengkapan bagi memastikan
program berjalan dengan lancar. Selain itu juga, perasaan berdebar-debar juga
turut dirasakan kerana masing-masing bimbang program ini tidak dapat berjalan
dengan baik. Kami telah ke lokasi bengkel di Dewan Kuliah G selama dua jam
lebih awal. Kami bertungkus lumus memastikan kesemuanya berada dalam keadaan
baik.
SEMASA
Perjalanan bengkel ini dimulakan
dengan pendaftaran oleh para peserta yang mula menghadiri bengkel ini pada
pukul 8:00 malam. Apabila para peserta mendaftar,mereka diberikan makan malam
sebelum memasuki dewan oleh urusetia pendaftaran bengkel. Para peserta dibenarkan memasuki dewan selepas
selesai melakukan pendaftaran bagi memastikan bilangan peserta yang menghadiri
mencukupi seperti yang telah didaftarkan sebelum bengkel ini dijalankan. Pendaftaran
peserta ini telah diketuai oleh ajk persiapan (pendaftaran peserta) iaitu oleh
saudari Zuwairiabanu dan Farhana . Penceramah bagi bengkel ini iaitu Encik Mohd
Affendy telah menghadirkan diri bagi menyampaikan ceramahnya sepuluh minit awal
sebelum bengkel bermula iaitu 7.50 petang. Oleh itu bagi tidak membuat
penceramah jemputan tertunggu-tunggu kehadiran peserta yang lain jadi pengarah
program telah mengambil inisiatif untuk menjemput penceramah untuk makan malam
dahulu. Makan malam penceramah ditemani oleh saudara Cheng Yong Zhee dan S.A
Harith Ahid. Ketika pencermah sedang menikmati hidangan pengerusi majlis yang
berada di dewan memberi peringatan kepada para peserta agar mematikan atau
meletakan mood senyap serta tidak membuat bising untuk memastikan majlis
berjalan dengan lancar.
Pada pukul 8:15 malam penceramah mula
memasuki dewan diiringi oleh ajk-ajk bengkel untuk sesi penceramahan. Bengkel
ini dimulakan dengan ucapan pengerusi majlis yang mengumunkan ketibaan
penceramah bengkel oleh dif-dif jemputan
masuk ke dalam dewan. Setelah itu
pengerusi majlis menyatakan serba sedikit tentang bengkel yang dijalankan. Untuk
memberkati majlis yang dijalankan pihak pengerusi majlis telah meminta
saudara S.A Harith untuk mengetuai bacaan doa. Majlis diteruskan dengan
memperkenalkan sedikit latar belakng penceramah. Pada pukul 8:30 malam
pencermah memulakan sesi ceramah beliau. Sesi penceramahan mula berakhir pada
pukul 9:30 malam. Pengerusi majlis menjemput penceramah majlis iaitu,
Encik. Mohd Affendi Bin
Mohd Hibzir diringi oleh saudara Cheng Yong Zhee , Pengarah Program
bengkel untuk menyampaikan sijil kepada semua para peserta yang sudi
menghadirkan diri untuk bengkel ini. Setelah itu pengarah program menyampaikan
cenderahati kepada penceramah sebagai tanda penghargaan kerana sudi menghadir
diri untuk menjayakan bengkel ini. Setelah itu pengerusi majlis mengakhiri
bengkel ini dengan ucapan terima kasih dan sesi fotografi sebagai tanda-tanda
kenangan. Sesi fotografi ini telah dimulakan dengan fotografi bersama
ajk,pencermah dan para peserta.
SELEPAS
Ceramah Bengkel “Perkembangan dan
Keperluan Kanak-kanak” tamat pada pukul 9.45. Selepas bengkel berakhir, kesemua
peserta telah mencapai objektif kajian. Antaranya, peserta dapat menganalisis
kandungan persekitaran dan pembelajaran yang bersesuaian untuk kanak-kanak dari
perspektif kesihatan. Selain itu, peserta juga memperoleh pengetahuan asas
untuk aktiviti-aktiviti fizikal yang bersesuaian untuk kanak-kanak dan
mengetahui perkembangan dan keperluan yang lengkap dan bersesuaian dengan tahap
perkembangan kanak-kanak.
Ceramah
ini juga bertujuan bagi memenuhi keperluan Kurikulum Standard Prasekolah
Kebangsaan. Selain itu, mahasiswa dan mahasiswi dapat mempelajari cara-cara
merancang aktiviti fizikal yang bersesuaian mengikut tahap perkembangan
kanak-kanak. Mahasiswa dan mahasiswi juga mampu merancang dan melaksanakan
aktiviti-aktiviti fizikal untuk kanak-kanak dalam aspek kesihatan.
Di
akhir bengkel ini juga, setiap peserta juga dapat memahami prinsip penjagaan
responsif dan penjagaan berterusan. Di samping itu, peserta juga dapat memahami
bagaimana penjaga/guru boleh mempengaruhi bahasa kanak-kanak dan pembangunan
komunikasi yang optimum serta memahami nilai menghormati dan sensitif kepada
budaya kanak-kanak dan nilai kekeluargaan.
Selepas
ceramah berakhir, Penceramah iaitu En. Affendy bin Hidzir pulang dengan membawa
cenderahati dan besertakan wang tunai sebagai tanda terima kasih kepada beliau.
Penceramah dan peserta pulang pada pukul 10.15 selepas sesi fotografi bersama
ahli jawatankuasa pelaksana Bengkel “Perkembangan dan Keperluan Kanak-kanak”.
Terdapat ramai peserta yang ingin membuat sesi fotografi bersama penceramah.
Gambar peserta bergambar dengan penceramah terdapat dalam lampiran.
Semua
ahli jawatankuasa pelaksana program bekerjasama membersihkan kawasan sekitar
program bengkel berlangsung. Setelah semuanya selesai, semua ahli jawatankuasa
pelaksana program pulang pada pukul 10.30 malam.
08:10 0 
Credits
- Template: Sweet Nothings
- Photo: Eaphonia
- Tutorials: Qayyum
- Cursor: Cursor-4u
- Bullet: trixinity.net
- Favicon: drikoti.net
- Top Button: Faqihah Husni

